Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Meriam Slijkerman

‘High end ondernemen is de Chanel worden onder de geurtjes’

Meriam Slijkerman helpt ambitieuze ondernemers de doorbraak te maken naar een hoger segment, waar zij kunnen werken met de beste klanten die daar het meeste geld voor over hebben. In De kunst van high end ondernemen doet zij stap voor stap uit de doeken hoe ook u twee keer zo veel kunt verdienen in de helft van de tijd - onder uw eigen voorwaarden, vanuit rust en kwaliteit.

Pierre Spaninks | 7 december 2020 | 6-8 minuten leestijd

U bent expert in high end ondernemen, en ik neem aan dat u zichzelf ook als high end ondernemer beschouwt?

Ja, ik ben echt een ervaringsdeskundige. Vijf jaar geleden kende ik de hele term nog niet. Ik had me inhoudelijk ontwikkeld tot expert in innovatie, en dat wilde ik in de markt zetten. Ik had een enorme drive maar het bleef rommelen in de marge en dat wilde ik niet. Al mijn inhoudelijke kennis betekende nog niet dat ik ook een succesvol bedrijf had. Niemand had me ooit geleerd hoe je dat goed neerzet, dus toen ben ik het zelf gaan leren. Ik dacht: als ik het nou slimmer en efficiënter doe op een hoger niveau, dan daagt het mij veel meer uit, krijg ik veel meer voldoening, en kan ik ook veel meer verdienen in minder tijd. Ik heb toen 25 duizend euro geïnvesteerd in een programma dat ondernemers zoals ik daarin ondersteunde. Zoveel geld had ik nog nooit aan mezelf uitgegeven, maar het heeft fantastisch gewerkt. Het eerste jaar haalde ik al meteen een omzet van 250 duizend euro.

Is zulk high end ondernemen voor iedereen weggelegd? Als er zich mensen bij u melden die het ook willen leren, waar herkent u dan aan of ze het in zich hebben?

Het allerbelangrijkste is dat mensen ontzettend veel drive hebben en dat het belangrijk voor hen is om deze stap te maken. Het is best wel een proces, je moet echt een aantal stappen door, je krijgt tegenslagen te verwerken, je drive moet zo groot zijn dat je die ook echt wilt overwinnen. Het tweede is dat mensen bepaalde competenties nodig hebben: hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden, een idee kunnen vertalen naar een concreet plan, echt kunnen schakelen, op een bepaald tempo kunnen werken. En misschien wel het allerbelangrijkste is dat mensen echt in staat en bereid moeten zijn om hun eigen groeiproces aan te gaan. Je moet echt weer een leerling kunnen en durven zijn en je ook weer ongemakkelijk durven voelen en los kunnen laten.

In uw boek geeft u allerlei voorbeelden van mensen die op weg zijn gegaan naar high end ondernemerschap - uit verschillende sectoren, met verschillende achtergronden - maar ik heb het idee dat daarbij trainers en coaches in de meerderheid zijn, klopt dat?

Trainers, coaches, consultants, creatieve ondernemers ook - vooral mensen met diensten die altijd uurtje-factuurtje hebben gewerkt en die daar het maximaal haalbare in hebben bereikt. Voor zulke mensen is het heel interessant om naar een ander verdienmodel te gaan kijken waar niet hun tijd centraal staat maar de kwaliteit en het resultaat. Daar gaat high end ondernemen over: niet méér dingen doen maar de juiste dingen doen, met kwaliteit. Dat varieert van mensen in de dataconsultancy of de evenementenbranche tot psychologen en leiderschapstrainers. Elk bedrijf waarmee je een dienst levert, kun je upgraden. Dus in die zin maakt het niet uit in welke branche je zit. Maar dit is wel de doelgroep voor wie het echt een significant verschil kan maken.

Als ik het goed begrijp, uit uw boek, moet je om high end ondernemer te worden een inhoudelijke expertise hebben, die inhoud in een programma vertalen, en dat slim in de markt zetten?

Wat je nodig hebt is een verdienmodel waarmee je jouw klant op de allerbeste manier helpt in minimale tijd. Dat is stap één. Dat aanbod moet je creëren, niet vanuit uurtje-factuurtje maar met een fixed prijs. Dat aanbod koppel je aan de klant en daarmee ga je de markt op, op hoog niveau. High end ondernemen is eigenlijk de Chanel worden onder de geurtjes. Die klanten op wie je je richt moeten ook mensen zijn van een hoog niveau. Ik kan je alle strategische vaardigheden aanleren die je wilt, maar als je niet zelf die stappen gaat maken en daar niet ook zelf in doorgroeit, dan ga je het niet realiseren. Dus ik besteed ook heel veel aandacht aan je persoonlijke groeiproces.

In uw boek lees ik veel over hoe je je inhoud zo vormgeeft dat je er zakelijk succesvol mee kunt zijn. Dat leidt vervolgens tot interessante hoofdstukken over marketing en sales. Maar je moet dus al wel vanuit jezelf over hoogwaardige inhoud beschikken, anders valt er niks te vermarkten. Of vergis ik me?

Ja, dat kan, maar ik heb in mijn programma ook veel mensen die iets in de markt gaan zetten dat ook voor hen zelf totaal nieuw is. Ik ben daar zelf natuurlijk het levende voorbeeld van: ik kwam uit het sociaal domein, ik was niet al jaren business coach, en toch heb ik destijds binnen zes weken mijn eigen bedrijf opgezet. Je moet wel iets in handen hebben, en natuurlijk help je klanten beter als je wat van hun business weet, maar het is niet zo dat je dat eerst allemaal in huis moet hebben voordat je ermee aan de slag kunt. Ik ben heel erg van werkenderwijs doorontwikkelen. Alle feedback, alles wat je nodig hebt om te groeien, haal je uit de praktijk, uit de markt, uit jouw klanten.

Nu heeft u dat high end ondernemen geleerd van een andere high end ondernemer die een programma daarin aanbood. Was uw relatie met die trainer/coach dan daarmee klaar, of komt u daar op gezette tijden ook weer terug om u opnieuw te laten inspireren en u er verder in te ontwikkelen?

Grappig dat je dat vraagt. Ik ben nu al vier jaar bij haar, ik heb ook meer bij haar gedaan, zoals de business coach opleiding en de sales coach opleiding, gecertificeerd. En toevallig ga ik er morgen weer heen, dan doen we samen een Facebook Live. Dus we verenigen ons ook om dat high end ondernemen echt goed op de kaart te zetten.

Maar dan heeft u dus eerst bij wat nu uw collega is zo’n programma gedaan in high end ondernemerschap, voor 25 duizend euro, en nu gaan anderen dat weer bij u doen, ook weer voor 25 duizend euro…

(Met een knipoog:) Minstens!

… en dan zijn onder de mensen die bij u komen voor uw programma vast ook weer trainers/coaches die denken: ik ga dat ook weer aan andere mensen leren, voor 25 duizend euro. Bent u niet bang dat het zo een soort piramidespel wordt?
Nee, joh! High end ondernemen is echt niet voor iedereen weggelegd. Ik heb eigenlijk zelf in die vijf jaar dat ik bezig ben misschien één of twee business coaches in mijn programma gehad die dit ook wilden. Weet je: het vraagt echt wel wat om dit groots in de markt te zetten, om zover te komen. Ik zie het niet in de praktijk en ik ben er ook helemaal niet bang voor. Ik geloof juist in overvloed. Mensen moeten vooral hun eigen ding doen, zelf richt ik me ook niet zo op anderen. Ik ga gewoon het pad waarvan ik denk dat het goed is voor me. Hier komt alles bij elkaar wat ik de laatste jaren heb gedaan: projectmanagement, adviezen, opleidingen, mijn ervaring in innovatie, dagvoorzitterschappen… alles kan ik hierin kwijt. Ik kan nu echt mijn volle potentieel ontwikkelen en daar ben ik heel dankbaar voor.

Over Pierre Spaninks

Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) was tot zijn pensionering in 2021 zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Hij kreeg landelijk bekendheid als ZZP-expert. Voordien had hij gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Tegenwoordig legt hij zich toe op de Egyptologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden