Focus, effectiviteit, klantvriendelijkheid en de totale performance van je organisatie zijn, dan als het goed is, drastisch verbeterd. Het zit er allemaal in. Van een mini-cursus SWOT-analyses maken tot het opzetten van een benchmark of het formuleren van een splinternieuwe visie en strategie. Het is prettig geschreven, helder van opzet en de auteurs hebben het aantal grafieken en tabellen tot een minimum beperkt.
Tot zover de lof. Want zo zal het natuurlijk niet gaan. Ga je werkelijk een SWOT-analyse maken, dan kun je daar als beginnend marketeer wel iets meer bij gebruiken dan hoofdstuk 5, 6 en 7 van dit boek. Dan wil je een uitputtend voorbeeld dat je precies langs je eigen situatie kunt leggen, en dat zul je in dit boek dan weer niet vinden.
En hetzelfde geldt eigenlijk voor al die andere nuttige marketing- en managementinstrumenten die aan bod komen. Allemaal, van het marketingcommunicatieplan tot het bouwen van een merk, zijn ze in vele andere boeken al eens uitputtend beschreven en ik kan me voorstellen dat wie dergelijke instrumenten werkelijk in zijn organisatie wil gaan inzetten iets meer wil dan de wat summiere behandeling die hij van de auteurs krijgt.
Beter was het geweest als ze zich hadden geconcentreerd op de specifieke problemen die not-for-profit organisaties met professionele marketing hebben. Hoe ga je om met het verzet bij medewerkers die zeer gemotiveerd hun werk doen, maar bij het horen van de term ‘marketing’ alleen al cynisch hun schouders ophalen? Of met een cultuur waarin het woord ‘concurrentie’ niets dan vieze gezichten oproept? Het komt allemaal wel aan bod, maar werkelijke oplossingen worden niet aangedragen.
Is het daarom een slecht boek? Zeker niet. Als overzicht van de marsroute naar een volwassen marketingbeleid zal het voor menig directie van een not-for-profit zeker nut hebben.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.