Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Internoveer!

Volgens de schrijvers ontbreekt het de praktijkmanager, adviseur, opleider en student aan informatie over interactief management, waardoor blijkbaar kansen op innovaties aan onze maatschappij voorbijgaan. Het boek 'Internoveer!' moet in deze leemte voorzien door te laten zien, hoe innovaties gerealiseerd kunnen worden met behulp van interactief management.

Wouter Jansen | 30 januari 2005

Tezamen met nog een twintigtal andere schrijvers wordt in 'Internoveer!' een beschouwing gegeven, hoe vooral complexe projecten en veranderingen effectiever aangepakt kunnen worden. Dankzij het feit, dat de betrokken schrijvers alle onderwerpen op een zelfstandige wijze behandelen, ontstaat een zeer lezenswaardig boek. Zaken die onder meer behandeld worden gaan over het toenemende aantal netwerken van professionals en bedrijven, de creativiteitsprocessen binnen organisaties, de rol van NGO`s, een antropologische invalshoek in samenhang met plaatsvindende culturele verschuivingen en de maatschappelijke urgentie van interactieve processen tussen mensen en groepen. Ook wordt de case beschreven waarom een project als de HSL spoorlijn als project zo uit de hand kon lopen. Een belangrijke conclusie is hierbij, dat direct betrokken bestuurders, politici en projectmanagers zich niet de vraag hebben willen en durven stellen of de door hun genomen besluiten wel/niet een zinvolle bijdrage opleverden voor diegenen die uiteindelijk voor de kosten opdraaien. Het boek geeft te weinig antwoord op de vraag hoe een en ander beter of anders moet. Het is weer een managementboek met een nieuw werkwoord internoveren, wat mijn inziens weinigen zal inspireren om anders of beter te innoveren. In een evaluerend interview stelt Matthieu Weggeman (een bekende op het gebied van kennismanagement) terecht dat op het gebied van innoveren professionals zich niet laten linspireren door managementtechnieken en modellen, maar veeleer door inhoudelijke ontwikkelingen op hun vakgebied en een dialoog met collega's. Het punt van gebrek aan leiderschap binnen ons bedrijfsleven wordt in het boek wel aangeroerd, maar onvoldoende kritisch op de korrel genomen. De verklaring is wellicht het gebrek aan operationele ervaring van de betrokken schrijvers met de gang van zaken in het bedrijfsleven. Dit laatste vindt men ook terug bij de diverse gegeven voorbeelden van nieuwe ontdekkingen dankzij interactief bezig zijn, die echter binnen de meeste bedrijven al lang gemeengoed zijn. In het boek wordt meerdere malen aangetipt, dat de menselijke geest beperkt is en dat daarom ook nieuwe ontwikkelingen hierop toegesneden moeten worden. Juist bij het bespreken van het thema interactiviteit had dit nog beter uitgediept kunnen worden. Dit in relatie tot thema`s als schaalgrootte, netwerken, primaire verantwoordelijkheden en bevoegdheden en hiërarchie. Als eindconclusie geldt dat het boek inzichtverrijkend is voor bestuurders van overheden en intermediairs. Binnen innoverend Nederland gaat de discussie momenteel meer over hoe we ondernemerschap binnen onze samenleving en onze bedrijven kunnen vergroten. Het boek biedt hier nauwelijks enige toegevoegde waarde. Het organiseren van ronde tafels met mensen uit verschillende disciplines en netwerken is iets wat spontaan vervolgd zou moeten worden. Binnen zo'n aanpak komen de behandelde thema's in het boek beter tot hun recht.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden