Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het inkoopmodellenboek

In 1998 verscheen onder auspiciën van Berenschot 'Het managementmodellenboek', waarin managers en adviseurs bekende en minder bekende modellen toelichten en becommentariëren. Vanuit de inkooppraktijk van ditzelfde adviesbureau is nu 'Het inkoopmodellenboek' opgesteld. Het voorwoord van het boek wijst erop dat 'leren' onderdeel is van het woord 'modelleren'. Leren door de juiste vragen over een model te stellen, vragen die het model vormgeven en wellicht de basis zijn voor nieuwe of aangepaste modellen.

Remko van der Honing | 30 juni 2006

Het boek is een leuke en afwisselende verzameling van inkoopmodellen. De modellen zijn geplaatst in diverse rubrieken, onder andere kadermodellen (die de definitie van inkoop bepalen), strategiemodellen, groeimodellen, control-modellen en onderhandelingsmodellen. Elk model wordt getoond en besproken op twee pagina's. Naast de weergave van het model is er een beschrijving, wordt er aangegeven hoe het toegepast kan worden, en ten slotte een kort commentaar. Inkoop is een breed en jong vakgebied, en dat blijkt ook uit het boek. Er zijn diverse modellen specifiek voor inkoop, maar in het boek is er ook aandacht voor de Waardeketen van Porter, Klantprofielen van Tracey en Wiersema, en het Pareto-principe. Dit zijn prima modellen die ook in het inkoopvakgebied gebruikt kunnen worden, maar daar niet zijn ontstaan. Opvallend is het grote aantal kader-, positionerings- en strategiemodellen. Blijkbaar zoekt inkoop nog steeds naar zijn plek. De modellen zijn afkomstig uit diverse bronnen, van adviesbureaus en vanuit de wetenschap. Het is goed om te zien dat jonge hoogleraren (die ondersteund worden door de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement, NEVI) hun plek opeisen in het boek. NEVI heeft het model van professor Monczka geïmporteerd, maar zijn model ontbreekt in dit boek. Mijns inziens voegen de interviews weinig tot niets toe. Uit een interview met Ad Scheepbouwer (CEO KPN) is toch meer te halen dan een beschrijving van de producten van KPN en de mededeling dat de praktijk verschilt van de theorie! Interviews met de inkoophoogleraren Van Weele en Vos zijn het meest informatief. De grappig bedoelde (?) gesprekken met fotomodellen zijn onnodig en geven het boek iets amateuristisch. Terug naar de kern van het boek, de inkoopmodellen. Deze worden goed en objectief samengevat, de commentaren zijn in de meeste gevallen scherp en soms ook grappig. Voor inkoopverantwoordelijkheden is het boek een must. Laat u inspireren door de variëteit aan modellen en vergeet er niet van te leren!

Over Remko van der Honing
Remko van der Honing was werkzaam bij Crucell en schreef recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Gert van der Heijden, Erica Goedhart
Het inkoopmodellenboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden