Bladerend door de inhoudsopgave zou je kunnen vermoeden dat je ze wel kent. Gelukkig zijn het ook geen volledig nieuwe inzichten, dat zou enige zorg baren. Wel raakt Dave Kerpen ze op dusdanige wijze aan dat je er frisse ideeën van krijgt en zin om een aantal zaken meteen door te voeren in je eigen leven. Ik werd vooral heel blij van veel herkenbaarheid, voorbeelden en tips die ik ook in mijn eigen boeken heb gegeven. Voor mij heeft het dus een hoog Human2Human-gehalte, fijn! Dat er steeds meer aandacht is voor deze manier van zakendoen stemt positief. Het is vooral de kunst om ze dusdanig in te zetten, zodat ze passen bij jou én bij de mensen met wie je contact hebt. The Art of People is daarmee een leuke aanvulling op de andere boeken over succesvol zakendoen.
Het boek is op typisch Amerikaanse wijze geschreven, wat de ondertitel meteen in hetzelfde perspectief zet. Overigens totaal niet op vervelende of schreeuwerige wijze. De auteur laat duidelijk merken dat hij weet waar hij over spreekt en onderbouwt veel van de onderwerpen. Dat elk hoofdstuk met een anekdote uit zijn eigen leven begint, is evenmin te hoog van de toren geblazen. Het laat zien dat in vaak alledaagse situaties een andere aanpak grootse resultaten boekt. Als eerste stap in het proces raadt de auteur je aan om een enneagramtest te doen, als bijlage in het boek opgenomen. Daarna volgt een uitgebreid pallet aan hoe je jezelf kunt ontwikkelen. Denk aan vaardigheden als écht contact maken, leiding geven, beïnvloedingstechnieken en mensen blij houden.
Elk van de elf vaardigheden is onderverdeeld in 53 kleine hoofdstukken. Neem als voorbeeld dat je de juiste mensen wilt ontmoeten. Dat kun je doen door jezelf letterlijk onderscheidend te maken, maar ook door een persoonlijke adviesraad in te schakelen. En door op nette wijze mensen af te poeieren, zoals de auteur het noemt. Zo gaat het in elk hoofdstuk: de mogelijkheden om er handig in te worden zijn divers. Je krijgt een rijke reeks aan tips. Over hoe je tijd bewaakt, de belangrijkste vraag die je kunt stellen en hét woord waarmee je gegarandeerd oprechte interesse bij een ander opwekt. Maar ook dragen van een – fictief – kogelvrij vest bij conflicten, de paradox van het overtuigen en hoe je voorafgaand aan een vergadering high wordt om er een geslaagde bijeenkomst van te maken.
Het boek is veelal scherp, er zit humor in en bij elk hoofdstuk drie praktische tips om direct toe te passen. De schrijfstijl is vlot, waardoor je het boek in een middag uit hebt. Mits je je niet laat verleiden om al meteen iets uit te proberen. Ook leuk natuurlijk, en dan wordt The art of people lezen vanzelf een leer- en ontdekproces. Leuk om te doen met zonder twijfel het effect dat je inderdaad meer gaat bereiken van wat je voor ogen hebt.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.