
Lees verder
Sinds het baanbrekende boek 'Op kop met de Balanced Scorecard' is prestatiemeting- en -sturing enorm populair geworden in het bedrijfsleven. Voorheen was het zo dat ondernemingen hun bedrijfsdoelstellingen formuleerden in financiële termen, die nauwelijks een verband hielden met de lange termijn strategie van een onderneming. Hierdoor ontstond een kloof tussen de formulering van een ondernemingsstrategie en de implementatie ervan. De grote bijdrage van de Balanced Scorecard is dat er een veel meer uitgebalanceerd meetsysteem wordt ontwikkeld om de prestaties van een onderneming te beoordelen, waarbij naast financiële aspecten ook naar klanten, interne processen en leervermogen wordt bekeken. Daarbij is de Balanced Scorecard niet alleen een meetsysteem. In plaats daarvan is het een instrument dat door zijn toekomstgerichte invalshoek gebruikt kan worden als een dynamisch managementsysteem dat helpt bij het implementeren van een ondernemingsstrategie.
In dit boek gaan de auteurs in op het stapsgewijze proces waarbij ondernemingen de Balanced Scorecard kunnen gaan gebruiken. Zij doen dit aan de hand van ervaringen die ondernemingen als ABB, Coca Cola, Volvo en British Telecom hebben gehad met de invoering van het meetinstrument. Zij gaan er daarbij tevens op in hoe de Balanced Scorecard kan worden gebruikt om met medewerkers in de organisatie te communiceren over de ondernemingsstrategie. Door al in een vroeg stadium gebruik te maken van de Balanced Scorecard bij het informeren van medewerkers over de ondernemingsstrategie, kan een grotere betrokkenheid gerealiseerd worden. Hierdoor neemt de kans op een succesvolle implementatie van de ondernemingsstrategie verder toe.
balanced scorecard prestatiesturing prestatiemeting prestatie-indicatoren strategisch management implementatie oorzaak-gevolgrelaties bedrijfskundige aanpak perspectieven organisatieverandering draagvlak praktijkvoorbeelden stappenplan kennismanagement management gefaseerde invoering innovatieperspectief maatwerk financieel management it-oplossingen publieke sector lerende organisatie medewerkersperspectief stakeholders verandermanagement organisatiekunde organisatiedoelen klantperspectief continue verbetering bedrijfsprocessen consultancy strategische communicatie transparantie internationale bedrijven besluitvorming bedrijfsprestaties benchmarking strategische doelen organisatiecultuur managementinformatie