The Boundaryless Organization
Paperback Engels 2002 9780787959432Samenvatting
Ondanks de noodzaak voor bedrijven om nieuwe organisatievormen te creëren, zoals bijvoorbeeld horizontale organisaties en zelfsturende teams, is er weinig literatuur voorhanden die aangeeft hoe deze organisaties gecreëerd kunnen worden. In 'The Boundaryless Organization' pakt een team van managementexperts de handschoen op. Op basis van hun ervaringen bij de grootste ondernemingen ter wereld laten zij zien hoe organisaties zich kunnen voorbereiden op de acties die zij in de (nabije) toekomst moeten gaan ondernemen. Aan de hand van onder andere de ervaringen bij General Electric laten zij zien hoe grenzen in organisaties verlegd en barrières geslecht kunnen worden. Hierdoor is een vrijere stroom van informatie en ideeën mogelijk en is het eenvoudiger om talent aan te trekken van buiten de organisatie. De grenzen van een organisatie worden daarbij in vier dimensies verdeeld: horizontaal, verticaal, extern en geografisch. De auteurs laten onder andere zien hoe iedere organisatie:
- de vertragende bureaucratie kan doorbreken;
- meerdere geledingen in de organisatie kan betrekken bij verandering;
- korte termijn doelen kan halen, terwijl lange termijn plannen op de rails worden gezet.
Daarnaast bevat het boek een aantal diagnostische instrumenten waarmee managers hun leiderschapskwaliteiten kunnen aflezen, alsmede de prioriteiten van een veranderingstraject kunnen bepalen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan