Danny Oosterveer is een allround digital marketeer die zijn voorliefde voor de creatieve kant van marketing combineert met een passie voor data. Danny is veelgevraagd spreker en trainer over data-gedreven marketing. Hij is auteur van Basisboek data-driven marketing (2023) en Data-bedreven marketing (2020). Daarnaast is hij host van de podcast de Groene Nerds.
Meer over Danny OosterveerBasisboek data-driven marketing
Benut de kracht van databedreven marketing
Paperback Nederlands 2023 2e druk 9789001078485Samenvatting
- Leert studenten hoe je data effectief en zinvol inzet;
- behandelt alle facetten van data driven marketing;
- aandacht voor online én offline marketing.
Let op: Basisboek data driven marketing is de nieuwe titel van Basisboek digital analytics!
Bij alles wat we online doen laten we digitale voetsporen na. Ook wat we in de ‘echte’ wereld doen wordt steeds vaker digitaal vastgelegd. Dit heeft gezorgd voor een explosieve groei in de hoeveelheid data waarover organisaties beschikken.
Het toepassen van die data door marketeers is de afgelopen jaren flink toegenomen. Het draait niet alleen meer om metrics en het meten van resultaat; moderne organisaties werken data-gedreven en leren en optimaliseren continu op basis van data om zo de performance te verbeteren.
De tweede editie van dit boek heeft dan ook een nieuwe titel gekregen: Basisboek data driven marketing. Evenals de eerste editie is het boek een brede afspiegeling van het gebruik van data: van metrics tot privacy, data-communicatie en optimalisatie. Nieuw is dat het boek meer aandacht besteed aan een sterke toepassing in de praktijk. Zowel vanuit de organisatie (Hoe word je een data-gedreven organisatie wordt? Wat vraagt dat van de cultuur en de mensen?) als vanuit de marketeer (Hoe pas je data-gedreven werken toe in je marketingwerkzaamheden?). Het boek bereikt dit aan de hand van voorbeelden, nieuwe modellen en stappenplannen. Naast analytische vaardigheden is er in de nieuwe druk ook aandacht voor de 'zachte' kant (hoe ga je om met data & metrics?) en statistiek.
Basisboek data driven marketing is gericht op communicatie- en marketinggerichte opleidingen in het hoger onderwijs. Daarnaast is het zeer waardevol voor professionals die met datagedreven marketing aan de slag gaan.
Studenten vinden op Hoger onderwijs online toetsen. Voor docenten staan er cases + uitwerkingen en PowerPoints. Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Strategie 15
1.1 Een dynamische omgeving 16
1.2 De strategieparadox 18
1.3 Strategische flexibiliteit 18
1.4 Data-gedreven strategie 20
1.5 Ingrediënten voor een data-gedreven organisatie 25
1.6 Proces 26
1.7 Organisatie 37
1.8 Data-gedreven organisatiecultuur 42
1.9 Mensen 46
Samenvatting 54
2 Dataverzameling 57
2.1 De verschillende smaken data 58
2.2 Associaties 59
2.3 Beslissingen 61
2.4 Gedrag 70
2.5 Kies de juiste data 71
2.6 Dataverzamelingsmethodes 73
2.7 Kies de juiste dataverzamelingsmethode 92
2.8 Triangulation 94
2.9 Synthese 96
2.10 Uitdagingen 100
Samenvatting 105
3 Privacy 107
3.1 Privacywetgeving 108
3.2 Recht en plicht tot het verwerken van persoonsgegevens 110
3.3 Andere relevante zaken betreffende privacy 114
3.4 Beveiliging van persoonsgegevens 117
3.5 Gevolgen als er iets misgaat 118
3.6 Kritiek 119
3.7 Ethiek 121
3.8 Data en privacy: hoe ziet de toekomst eruit? 124
Samenvatting 127
4 Metrics 129
4.1 Van strategie naar KPI 130
4.2 Hoe bepaal je de juiste metrics? 130
4.3 Wat is een goede metric? 134
4.4 Context: metrics in de fasen van de customer journey 138
Samenvatting 168
5 Analyse 171
5.1 Analysevaardigheden 172
5.2 Statistiek 185
5.3 Omgaan met data 206
Samenvatting 218
6 Data communiceren 221
6.1 Belang van goede communicatie over data 222
6.2 Datastorytelling 222
6.3 Effectieve datacommunicatie 227
6.4 Veelgebruikte datavisualisaties 231
Samenvatting 239
7 Verbeteren 241
7.1 Toepassen wat je leert 242
7.2 Experimenteren 244
7.3 A/B-testen 250
7.4 Strategieën per groeifase 253
7.5 Marketing automation 257
7.6 Personalisatie 260
7.7 Algoritmes 261
7.8 De mens is en blijft onmisbaar 264
Samenvatting 267
8 Big data 271
8.1 Definitie van big data 272
8.2 Voorspellende waarde van big data 272
8.3 Verschil met small data 273
8.4 Beperkingen en uitdagingen 276
8.5 Voorspellen: een reflectie 281
8.6 Het evoluerende speelveld van big data 283
8.7 Tot slot 285
Samenvatting 286
Literatuurlijst 287
Illustratieverantwoording 304
Register 305
Over de auteur 308
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan