Cees Braas is als docent werkzaam bij het Instituut voor Marketing & Commerce aan de Hogeschool van Utrecht.
Meer over de auteursTaaltopics Rapporteren
Paperback Nederlands 2020 6e druk 9789001575540Samenvatting
Taaltopics Rapporteren doorloopt stapsgewijs het hele rapportageproces en leert studenten een hoofdvraag exact te formuleren, een logische rapportindeling te maken en de vaste rapportonderdelen juist in te vullen. Het boek focust zowel op rapportages die studenten tijdens hun studie opstellen, als op rapporten die ze in de beroepspraktijk moeten schrijven. Taaltopics Rapporteren bevat aanwijzingen voor zowel lange rapporten als korte rapportages die binnen het bedrijfsleven gangbaar zijn.
Er is veel aandacht voor het begin van het onderzoeksproces, gezien dat ook gelijk het begin is van het rapportageproces. Het vertrekpunt van beide processen is een scherp geformuleerde hoofdvraag, daarom gaat het boek hier allereerst op in. Vervolgens leren studenten stapsgewijs de rapporttekst te schrijven en te structureren.
Deze zesde editie is volledig vernieuwd. De tekst is herzien en de oefeningen zijn aangepast. Ook is er een hoofdstuk toegevoegd over rapporteren in PowerPoint en andere visuele media. Het boek is hbo-breed te gebruiken.
- beschrijft stap-voor-stap de aanpak het gehele rapportageproces;
- biedt concrete, praktisch uitvoerbare adviezen voor betere resultaten;
- met uitgebreide digitale ondersteuning.
Noordhoff biedt naast het boek een online omgeving met uitgebreide ondersteuning: Prepzone. Studenten kunnen er terecht voor een begrippentrainer, toetsenvragen, oefenopdrachten, praktijkcases en flitscolleges. Docenten vinden er praktijkcases, collegesheets en powerpoints met ondersteunende figuren en tabellen. Verder kunnen docenten met Toets-op-maat zelf hun eigen toetsen samenstellen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Rinke van Couwelaar
Inhoudsopgave
1 Van opdracht tot onderzoeksopzet 15
1.1 Opdrachtinstructie (briefing) 16
1.2 Checklist opdrachtinstructie 18
1.3 Verschillen tussen gebonden en vrij onderzoek 24
1.4 Plan van aanpak 25
1.5 Dit kan er misgaan 33
Samenvatting 35
Oefeningen 37
2 Het vertrekpunt: een goede hoofdvraag 39
2.1 Hoofdvraag, centrale vraag of probleemstelling? 40
2.2 Praktijkgericht ‘versus’ fundamenteel onderzoek 41
2.3 Functies van de hoofdvraag 43
2.4 Soorten hoofdvragen 45
2.5 Onderdelen van de hoofdvraag 54
2.6 Dit kan er misgaan 61
Samenvatting 66
Oefeningen 68
3 Opzet en indeling lange rapporten 71
3.1 Verschijningsvormen 72
3.2 Vooraf: waarop letten bij een rapportopzet? 73
3.3 Rapportopzet in zeven stappen 79
3.4 Vaste rapportonderdelen 93
3.5 Dit kan er misgaan 111
Samenvatting 113
Oefeningen 116
4 Opzet en indeling korte rapporten 123
4.1 Verschijningsvormen 124
4.2 Werkwijze 125
4.3 Visuele en audiovisuele uitwerkingen 136
© Noordhoff Uitgevers bv
4.4 Tekstuele uitwerkingen 144
4.5 Dit kan er misgaan 145
Samenvatting 148
Oefeningen 150
5 Hoe vermeld je bronnen? 155
5.1 Belang van verantwoorden van geraadpleegde bronnen 156
5.2 Citaten en ontleningen 160
5.3 Verwijzingen 164
5.4 Bronvermelding algemeen 165
5.5 Bronvermelding en titelbeschrijving van audiovisuele en internetbronnen 172
5.6 Bronvermelding en titelbeschrijving van klassieke bronnen 177
5.7 Bronnenlijst(en) 181
5.8 Dit kan er misgaan 184
Samenvatting 186
Oefeningen 188
6 Uiterlijke verzorging 191
6.1 Marges, regelafstand, uitvullen 192
6.2 Paginanummering 193
6.3 Decimale nummering 193
6.4 Lettertype en tekstmarkeringen 194
6.5 Hoofdstuktitels en paragraaftitels 194
6.6 Illustraties 194
6.7 Eindredactie 197
6.8 Dit kan er misgaan 199
Samenvatting 201
Oefeningen 203
Antwoorden per hoofdstuk 204
Literatuuroverzicht 220
Illustratieverantwoording 222
Bijlage: Uitgangssituaties bij praktijkgericht onderzoek 223
Register 227
Over de auteurs 231
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan