
Lees verder
Teun den Dekker (1983) ondersteunt organisaties bij het toepassen van design thinking als werk- en denkwijze. Hij doet dit als creatief directeur bij /LAB service & experience design en als research & strategic design partner bij Periscoop Agency.
Meer over Teun den DekkerDit boek is niet om te lezen. Design thinking moet je doen. Over design thinking lezen geeft je kennis, maar door het te doen leer je wat design thinking voor jou, je studie en je werk kan betekenen. In dit boek zetten we je aan tot actie: design thinking by doing.
Sinds het eind van het vorige millennium kan design thinking rekenen op een groeiende aandacht van het bedrijfsleven en maatschappelijke instanties, universiteiten en hogescholen. Organisaties zien zich geconfronteerd met complexe problemen en vraagstukken die niet langer op zichzelf staand, duidelijk en eenvoudig te definiëren zijn. De creatieve oplossingsstrategie die design thinking biedt, lijkt meer en meer noodzakelijk om adequaat in te kunnen spelen op vragen, wensen en behoeften van klanten en de maatschappij.
Dit boek ontrafelt het denk- en werkproces dat aan design thinking ten grondslag ligt en biedt praktische handvatten om aan de slag te gaan met design thinking. In vier hoofdstukken benaderen we design thinking op vier verschillende wijzen: als denkwijze, werkwijze, projectaanpak en een verzameling methoden.
Design thinking is een denkwijze geeft antwoord op: Hoe benaderen designthinkers problemen en uitdagingen? Welke zes grondhoudingen zetten ze in en wat moet je daarvoor kunnen? Design thinking is een werkwijze beantwoordt vragen als: Welke fasen en mijlpalen onderscheidt het designproces? Wat is het verschil tussen het meer gestructureerde designproces en de ‘rommelige’ cyclus van design thinking? Omdat je design thinking leert door meters te maken, ga je in Design thinking is een projectaanpak, oefenen. Tot slot zijn de methoden en tools die je inzet bij een designproject in Design thinking is een verzameling methoden als naslagwerk bij elkaar gebracht.
De eerste editie van 'Design Thinking' is geschreven voor studenten en werkenden die design thinking praktisch willen toepassen om uitdagingen, problemen of complexe (maatschappelijke) vraagstukken op een andere manier aan te pakken binnen hun eigen beroepspraktijk.
Digitale ondersteuning
Op de site van de uitgever vinden studenten en docenten presentaties, cases, opdrachten en uitwerkingen. De in het boek opgenomen formulieren bij de design thinking-methoden zijn via de website te downloaden. De website biedt daarnaast ingevulde voorbeelden van de formulieren, links naar websites, filmpjes en artikelen.
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Wat is een AI-boek? Een AI-boek is een nieuwe verschijningsvorm voor boeken, ontwikkeld door Maven Publishing en Typetone.
Het bestaat uit de volledige tekst van een boek, geschreven door de auteur, met kunstmatige intelligentie eraan toegevoegd waardoor het interactief wordt.
AI-boeken zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen app voor te installeren.
Meer informatie over AI-boeken