Lees verder
De waarde van tevreden medewerkers
Meten en verbeteren van personeelstevredenheid
Ingenaaid Nederlands 2001 9789014076720Samenvatting
Klanttevredenheid begint in de eigen organisatie met tevreden medewerkers: ze veranderen minder snel van baan, zijn minder vaak ziek, kunnen een hogere werkdruk aan, zijn productiever en hebben meer aandacht voor klanten. Een tevreden medewerker levert vele voordelen. Managers hebben daarom de taak de voorwaarden voor die tevredenheid te scheppen. De belangstelling voor medewerkertevredenheid is dan ook sterk toegenomen. Maar wat houdt dit begrip eigenlijk in? Hoe meet je het? Wat doe je ermee? Daarover gaat dit boek.
Gebaseerd op een jarenlange praktijkervaring zet Sjoerd Boomsma in drie delen de theorie en praktijk van het medewerkeronderzoek uiteen. Nadat in Deel 1 een overzicht is gegeven van het belang van goede gemotiveerde medewerkers, richt Deel 2 zich geheel op de techniek van het medewerkersonderzoek, waarbij met name de vragen lijst ruime aandacht krijgt. Deel 3 tenslotte slaat de brug tussen meten en veranderen: informatieverzameling krijgt pas waarde als dat de aanzet vormt tot een verbetertraject.
'De waarde van tevreden medewerkers' is bestemd voor personeels -en kwaliteitsmanagers en onderzoekers, die meer willen weten over medewerkerstevredenheidsonderzoek en voor al die managers die verantwoordelijk zijn voor de implementatie daarvan.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Tevredenheid en waardering: middel en doel van kwaliteit
1. Het belang van medewerkers
2. Het belang van goede medewerkers
3. De rol van medewerkers in business excellence
4. Tevredenheid en waardering
5. Motivatie en betrokkenheid
6. De relatie tussen klant- en medewerkertevredenheid
Deel 2 - De opzet en uitvoering van medewerkeronderzoek
7. De startvoorwaarden voor intern onderzoek
8. De medewerkerenquête
9. Methode van ondervraging
10. De vragenlijst
11. Waardering en belang
12. Indirecte meting van tevredenheid
Deel 3 - Van informatieverzameling naar verandermanagement
13. MeTeO-base: een landelijke vergelijkingsmaat
14. Het totale proces van onderzoek
15. De opzet van verbetermanagement
Bijlage Vragenlijst MeTeO-base
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan