Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De waarde van tevreden medewerkers

Meten en verbeteren van personeelstevredenheid

Ingenaaid Nederlands 2001 9789014076720
Voormalig top 100Totaal 80 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Klanttevredenheid begint in de eigen organisatie met tevreden medewerkers: ze veranderen minder snel van baan, zijn minder vaak ziek, kunnen een hogere werkdruk aan, zijn productiever en hebben meer aandacht voor klanten. Een tevreden medewerker levert vele voordelen. Managers hebben daarom de taak de voorwaarden voor die tevredenheid te scheppen. De belangstelling voor medewerkertevredenheid is dan ook sterk toegenomen. Maar wat houdt dit begrip eigenlijk in? Hoe meet je het? Wat doe je ermee? Daarover gaat dit boek.
Gebaseerd op een jarenlange praktijkervaring zet Sjoerd Boomsma in drie delen de theorie en praktijk van het medewerkeronderzoek uiteen. Nadat in Deel 1 een overzicht is gegeven van het belang van goede gemotiveerde medewerkers, richt Deel 2 zich geheel op de techniek van het medewerkersonderzoek, waarbij met name de vragen lijst ruime aandacht krijgt. Deel 3 tenslotte slaat de brug tussen meten en veranderen: informatieverzameling krijgt pas waarde als dat de aanzet vormt tot een verbetertraject.
'De waarde van tevreden medewerkers' is bestemd voor personeels -en kwaliteitsmanagers en onderzoekers, die meer willen weten over medewerkerstevredenheidsonderzoek en voor al die managers die verantwoordelijk zijn voor de implementatie daarvan.

Specificaties

ISBN13:9789014076720
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:181
Druk:0

Expertrecensies (1)

recensie
De waarde van tevreden medewerkers
Hilde Veraart-Maas | 6 mei 2002
In 'De waarde van tevreden medewerkers' belooft Boomsma belooft theorie en praktijk van het medewerkersonderzoek uiteen te zetten. Hij behandelt het belang van goede, gemotiveerde medewerkers, de techniek van het onderzoek inclusief vragenlijst, en de aanzet tot het verbetertraject.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
2 stemmen
0
1
0
1
0

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 - Tevredenheid en waardering: middel en doel van kwaliteit

1. Het belang van medewerkers
2. Het belang van goede medewerkers
3. De rol van medewerkers in business excellence
4. Tevredenheid en waardering
5. Motivatie en betrokkenheid
6. De relatie tussen klant- en medewerkertevredenheid

Deel 2 - De opzet en uitvoering van medewerkeronderzoek

7. De startvoorwaarden voor intern onderzoek
8. De medewerkerenquête
9. Methode van ondervraging
10. De vragenlijst
11. Waardering en belang
12. Indirecte meting van tevredenheid

Deel 3 - Van informatieverzameling naar verandermanagement

13. MeTeO-base: een landelijke vergelijkingsmaat
14. Het totale proces van onderzoek
15. De opzet van verbetermanagement

Bijlage Vragenlijst MeTeO-base

Noten

Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De waarde van tevreden medewerkers