Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leren met collega's

Praktijkboek intercollegiale consultatie

Paperback Nederlands 2006 4e druk 9789023242659
Voormalig top 100Totaal 6 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

'Leren met collega's' is geschreven vanuit de gedachte dat professioneel werken tegenwoordig steeds meer 'permanent leren' en 'persoonlijke ontwikkeling' vraagt.

De oude Grieken leerden met elkaar in zuilengalerijen en bij tempels. Namen als 'stoïcijns', 'peripatetisch' en 'de tuin van Epicurus' herinneren daar nog aan. Onder de azuren hemel en tegenover weidse vergezichten, namen zij in alle rust de tijd om te leren. Het woord 'school' betekent dan ook in het oude Grieks 'vrij zijn', niets om handen hebben. 'Leren met collega's' wil een zelfde klimaat scheppen in het hart van de moderne professionele werkplek.

Erik de Haan vraagt van zijn lezers de durf om samen met collega's:
- de rust en vrijheid te organiseren om aan professionalisering te werken
- de grenzen van aanwezige expertise op te zoeken en te overschrijden
- de eigen sterke en zwakke kanten te tonen en te bespreken
- dit zoeken en verkennen als essentieel onderdeel van het eigen werk te zien

Zo is 'Leren met collega's' een boek voor alle collega's die elkaar nodig hebben om bij te blijven en die zich aan elkaar durven en willen spiegelen.

In deze uitgebreide derde druk staan weer drie nieuwe methodieken en drie nieuwe hoofdstukken, met onder meer een introductie tot virtuele intercollegiale consultatie en een recente praktijkcasus met maar liefst 700 consultatiegroepen in een periode van vijf jaar. De gerepresenteerde werkvormen zijn veelvuldig toegepast door de auteur en zijn collega's.

Specificaties

ISBN13:9789023242659
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:243
Druk:4
Verschijningsdatum:12-9-2006
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Leren met collega's
Marjolein van Offenbeek | 9 augustus 2002
Dit praktijkboek is een aanwinst voor professionals die nooit klaar zijn met leren, en zoeken naar gereedschap om de leerprocessen van zichzelf en anderen te ondersteunen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
6 stemmen
4
2
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

achtergrond
Daar valt niet tegenop te leren (2) - Voorbij de fantasieën en beperkingen van leren met collega's
Erik de Haan 24 oktober 2006
achtergrond
Daar valt niet tegenop te leren! - Fantasieën en beperkingen van leren met collega's
Erik de Haan 24 oktober 2006

Over Erik de Haan

Erik de Haan is van oorsprong fysicus en deed al psychofysisch onderzoek voor zijn PhD in 1994. Erik de Haan leidt het Ashridge Centre for Coaching aan de Hult International Business School in het Verenigd Koninkrijk en is tevens hoogleraar Organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij publiceerde ruim tweehonderd artikelen en zestien boeken op basis van zijn expertise als organisatieadviseur, therapeut en executive coach.

Andere boeken door Erik de Haan

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel 1 - Intercollegiale consultatie

Introductie: professionaliseren door gezamenlijke reflectie

1. Intercollegiale toetsing en intervisie - overeenkomsten en verschillen
2. Wat of wie is er eigenlijk aan de orde?
3. De kunst van het vragen stellen
4. Consultatiemethodieken
5. Het kiezen van de juiste methodiek
6. Condities voor intercollegiale toetsing en intervisie

Deel 2 - Begeleiding

7. De rol van de begeleider
8. Methodisch invulling van de begeleiderrol
9. Zorgen voor leren aan twee kanten
10. Feedback geven
11. Oog hebben voor spiegelingen
12. Stimuleren van ontwikkeling
13. Omgaan met moeilijke momenten

Deel 3 - Leren van ervaringen

14. Enkele begrippen en definities vooraf
15. Vier leerstijlen
16. Leren beter te leren
17. Opwaartse spiralen: Een leven lang leren
18. Neerwaartse spiralen: Fantasieën en beperkingen

Deel 4 - Van consultatie- naar leergroepen

19. Intercollegiale consultatie als aanvulling op opleiding en werkpraktijk
20. Verbreding 1: Kortcyclisch leren
21. Verbreding 2: Action learning
22. Verbreding 3: Zelfsturend leren en lerende netwerken

Bijlagen

A. Observatieformulieren
B. Logboeken
C. Een ezelsbrug voor het geven van feedback: de vier G's
D. Inventarisatie van leerstijlen
E. Onderzoek naar intercollegiale consultatie: Hoe leren deelnemers?

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren met collega's