Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Het einde van concurrentie en Demand Driven Business Strategy.
Meer over Cor MolenaarActie!
Noodplan voor de retail
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789024407798Samenvatting
Consumenten blijven weg uit de winkelstraten en kopen massaal op internet. Ondernemers sluiten hun zaak, binnensteden zijn minder aantrekkelijk en winkelgebieden raken in verval.
Wake up call
We zien het om ons heen en lezen erover in de krant. De recent aangekondigde nieuwe strategie van De Bijenkorf klonk als een wake-up-call, hard en duidelijk. Door internet verandert het consumentengedrag, er zijn bedreigingen voor stenen winkels maar ook voor webwinkels en wat betekent dit alles voor logistieke processen? Hamvraag: hoe kunnen winkeliers het tij keren en hoe kunnen gemeentes daarbij helpen?
Adviezen aan winkeliers en bestuurders
In dit afsluitende boek in de trilogie over de veranderende retailmarkt, behandelt Cor Molenaar nadrukkelijk de kansen en mogelijkheden en geeft hij concrete adviezen aan winkeliers, gemeentelijke bestuurders en andere betrokkenen. Maar laat ook zien hoe er geklungeld wordt door gemeentes. 'Er is sprake van een herstructurering, disruptie, het gaat om de leefbaarheid van binnensteden en centra. Help de winkels, anders blijft er geen binnenstad over. Ook gemeentes moeten gaan begrijpen dat een plaats zonder winkels een dode plaats is waar niemand wil wonen!'
Voorbeelden uit de praktijk:
Actie! legt zwakke plekken bloot en geeft in elk hoofdstuk gerichte adviezen voor actie! Concreet, to the point en zonder blad voor de mond. De auteur benoemt man en paard, zoals het fiasco van Arnhem en de kansen van Veghel en Venlo.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Achtergrond van de huidige ontwikkelingen
2 Is de winkel nog te redden?
3 De veranderingen: digitale disruptie
Veranderingen, kansen en acties
4 Winkels, er is nu actie nodig!
5 Ontwikkelingen bij (e-)retailers, webwinkels
Gemeentes en leveranciers moeten veranderen
6 Gemeentes, een belemmerende factor bij veranderingen
7 Veranderingen bij leveranciers en in de logistiek
Epiloog: Noodplan winkels – niet afwachten maar actie!
Veghel, van lelijk eendje tot mooie zwaan?
De wake-up call van de Bijenkorf
Shopping 2020
De boeken van Cor Molenaar over winkels en retail
Over Cor Molenaar
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan