Jaap van der Grinten is werkzaam aan de INHOLLAND School of Communication & Media in Rotterdam.
Meer over de auteursMind the Gap
Stappenplan identiteit en imago
Paperback Nederlands 2021 5e druk 9789024429653Samenvatting
Met een gap-analyse breng je de verschillen tussen de identiteit en het imago van een organisatie of merk in kaart. Het helpt je bij het maken van de juiste keuzes ter versterking van het imago. Het stappenplan in dit boek stelt iedereen in staat om snel, eenvoudig maar ook grondig een gap-analyse uit te voeren. Iedere stap wordt in een apart hoofdstuk uitgewerkt met behulp van voorbeelden en praktische tips.
Om te oefenen met de stappen van de gap-analyse is de website www.mindthegap5edruk.nl. ingericht. Daar vind je per stap opdrachten en cases, kennisclips, en handige tips en links naar achtergrondinformatie.
Jaap van der Grinten en Helma Weijnand-Schut werken al twintig jaar samen bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Inholland. Doorlopend doen zij onderzoek naar het managen van identiteit en imago en de rol van design die de merk-identiteit zichtbaar en tastbaar maakt. In deze vijfde druk van Mind the Gap bundelen zij wederom hun expertises zodat de analyse van identiteit en het imago van een organisatie of merk zowel communicatie-uitingen als design omvat.
Resultaat van deze geïntegreerde aanpak is dat je alle mogelijke gaps aan de hand van dit boek haarscherp in beeld krijgt en meteen kan aanpakken ten gunste van het imago. Actuele cases illustreren de mogelijkheden om de realisatie van de gewenste identiteit en het gewenste imago te verbeteren.
Mind the Gap is geschreven voor communicatiemanagers en studenten communicatie. Het is al 15 jaar zeer geliefd bij studenten en een vaste waarde binnen curricula van opleidingen Communicatie, Media, Creative Business en Commerciële Economie.
Het boek is een mooie basis voor de beginnend communicatieadviseur om zijn eerste communicatie vraagstukken te tackelen. De Gap-analyse geeft hem de handvatten die hiervoor benodigd zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Helma Weijnand-Schut
Inhoudsopgave
2 Corporate Communication
2.1 Waarom strategisch Communicatiemanagement?
2.2 Identiteit, imago en Corporate Communicatiemanagement
2.3 De Gap-analyse
2.4 Samenvatting
3 Stap 1: De gewenste identiteit
3.1 Wat is het?
3.2 Hoe breng je het in kaart?
3.3 Samenvatting
4 Stap 2: De werkelijke identiteit
4.1 Wat is het?
4.2 Hoe breng je het in kaart?
4.3 Samenvatting
5 Stap 3: De fysieke identiteit
5.1 Wat is het?
5.2 Hoe breng je het in kaart?
5.3 Samenvatting
6 Stap 4: Het imago
6.1 Wat is het?
6.2 Hoe breng je het in kaart?
6.3 Samenvatting
7 Stap 5: De Gap-analyse
7.1 Wat is het?
7.2 Hoe breng je het in kaart?
7.3 Casussen
7.4 Samenvatting
Bijlage 1: Waardenlijst
Bijlage 2: Checklist fysieke identiteit
Bijlage 3: Analyse-synthesemodel voor vormgeving
Bijlage 3: De gap-analyse en het corporate communicatieplan
Geraadpleegde literatuur
Geraadpleegde websites
Trefwoordenregister
Merkregister
Dankwoord
Over de auteurs
Over de reeks Merk, Reputatie & Design
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan