Veranderende samenwerking in de zorg
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789031399727Samenvatting
De samenwerking in de zorg verandert sterk. Door toepassingen van informaticatechnologie, door mondigere patiënten, door steeds meer aandacht voor chronische ziekten en multimorbiditeit en door taakherschikking.
Samenwerken lijkt zo vanzelfsprekend, maar is het niet. In de pers lezen we soms dat het door geen of slechte samenwerking ernstig mis kan gaan. Optimale samenwerking wil zeggen dat professionals openstaan voor wat de ander doet en zich bewust zijn deel uit te maken van het netwerk rond de patiënt. Samenwerken is dus een noodzaak en kan ook veel voldoening geven.
In vier delen in dit boek komen achtereenvolgens aan de orde: noodzaak en theoretische achtergronden van samenwerken, praktische verbetermogelijkheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk, bijscholing en richtlijnontwikkeling, een beschrijving van een twaalftal inspirerende praktijksituaties en ten slotte een blik op de toekomst met aandacht voor informatietechnologie, organisatie en bekostiging.
Dit boek biedt handvatten om die veranderende samenwerking en daarmee de continuïteit van zorg vorm te geven. Het is geschreven voor huisartsen, medisch specialisten, artsen ouderengeneeskunde, artsen voor verstandelijk gehandicapten en sociaal-geneeskundigen. En zeker ook voor gespecialiseerde verpleegkundigen, physician assistants, paramedici en andere zorgprofessionals.
Alle bijdragen van de 38 verschillende auteurs in dit boek zijn geschreven met in gedachte de patiënt als middelpunt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Noodzaak, definities, theorie
2. Waarom samenwerken in de zorg en wat is samenwerken?
3. Noodzaak voor samenwerking
4. Definities, terminologie en meten van samenwerking
5. Complexiteit van samenwerken, het speelveld
6. Samenwerking middels informaticatechnologie
7. Theorie over samenwerking
8. Samenwerken bij richtlijnontwikkeling
9. Samenwerken in teams
10. Bedrijfscultuur en samenwerking
11. Sociaalpsychologische factoren bij samenwerken
12. Juridisch perspectief op samenwerken
13. Dilemma’s bij samenwerking
Deel 2: Leren samenwerken, praktische tools
14. Leren samenwerken, kan dat?
15. De KNMG-Handreiking Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg
16. Zoektocht naar het gebruik van modellen voor samenwerken
17. Samenwerken en leren binnen onderwijs en training, hoe doe je dat?
18. Begeleide intervisie: leren samenwerken in de nascholing
19. Leren samenwerken op afdelingen en in teams
20. Clinical governance en een cultuur continu gericht op verbeteren
21. Werkvormen voor multidisciplinaire bijeenkomsten
22. Samenwerking in zorgorganisaties en de rol van het management
23. Samenwerken in richtlijnontwikkeling
Deel 3: Inspirerende voorbeelden van samenwerking in de praktijk
24. Samenwerking in de praktijk, waar letten we op?
25. Samenwerking vanuit een patiëntenperspectief
26. Samenwerking eerste en tweede lijn in Heuvelland
27. IJburg, wijk zonder scheidslijnen tussen zorg en welzijn
28. Arbocuratieve samenwerking
29. Samenwerken op afstand met inzet van eHealth
30. Ketenzorg en transmurale afspraken
31. De 360°-methode bij richtlijnontwikkeling
32. Netwerkzorg COPD Waterland
33. Goede levenseindezorg kwetsbare oudere vergt proactieve zorgplanning
34. De kunst van het verbindend organiseren
35. Samenwerken in de ggz: kopzorgen?
36. Formele en informele vormen van samenwerking
Deel 4: Samenwerking toen, samenwerking morgen
37. Veranderende samenwerking in de toekomst: geleerde lessenof stip op de horizon
38. Geschiedenis van de samenwerking tussen huisarts en specialist
39. Organisatie van zorg: perspectief van samenwerking in verleden en heden
40. Medische opleidingen en beroepsuitoefening in verleden en heden
41. Nieuwe ontwikkelingen in de zorg – Samenwerking en schaarste
42. Marktwerking in de zorg: Gevolgen tot nu toe en de toekomst
43. Bekostiging van de zorg
44. Demand supply chain management
45. Samenwerking door nieuwe technologieën
Bijlagen
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan