Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Communicatieonderzoek

Een strategisch instrument

Paperback Nederlands 2011 6e druk 9789046902806
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Vrijwel elke organisatie maakt gebruik van communicatie om bepaalde doelen te bereiken. Men vraagt zich echter vaak af of de gebruikte vorm van communicatie wel doeltreffend genoeg is. Deze twijfel kan resulteren in het (laten) doen van communicatieonderzoek. Onderzoek vormt zo de basis voor meer gefundeerde keuzes en draagt bij aan een het vergroten van de effectiviteit van de communicatiefunctie.

'Communicatieonderzoek' is bedoeld ter ondersteuning van het onderzoeksbeleid in de communicatiepraktijk. Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel ligt de focus op de analyse van de relatie tussen communicatie en onderzoek. Het tweede deel behandelt een aantal belangrijke theoretische en praktische zaken uit het onderzoeksveld, zoals het onderzoeksprincipe en het onderzoeksproces. Deel drie bevat een overzicht van de meest bekende vormen van communicatieonderzoek, waaronder pretesten, mediumbereikonderzoek en klantentevredenheidsonderzoek. Ook nieuwe ontwikkelingen komen aan bod, zoals de opkomst van social media en het toenemende belang van accountability.

'Communicatieonderzoek' is geschikt voor studenten van communicatieopleidingen, omdat het een overzicht geeft van de professionele instrumenten waarover zij kunnen beschikken bij de analyse van communicatieproblemen. Daarnaast verschaft dit boek informatie aan communicatiemanagers die hun beleid willen verbeteren met behulp van onderzoek.

Specificaties

ISBN13:9789046902806
Trefwoorden:communicatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:288
Uitgever:Coutinho
Druk:6
Verschijningsdatum:11-11-2011
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Marius Hogendoorn

Marius Hogendoorn (1954) studeerde onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Als onderzoeker en docent was hij verbonden aan de Werkgroep Massacommunicatie van deze universiteit. Na een positie bij de afdeling Communicatieonderzoek van de Rijksvoorlichtingsdienst richtte hij in 1988 De Uilenkamer op, het eerste Nederlandse adviesbureau voor communicatieonderzoek. Het bureau voert zelf geen onderzoek uit maar ondersteunt allerlei organisaties bij de opzet en uitvoering van onderzoek en op het gebied van accountability van het communicatievak.

Andere boeken door Marius Hogendoorn

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel I: Communicatie en onderzoek
1. Communicatie als onderwerp van onderzoek
2. De relatie tussen communicatie en onderzoek
3. Communicatieonderzoeksbeleid
4. Doelen, doelstellingen en effecten van communicatie
5. Indelingen van communicatieonderzoek

Deel II: Onderzoek
6. Het onderzoeksprincipe: een proces van systematisch handelen
7. Het onderzoeksproces
8. Uitvoering van onderzoek

Deel III: 9 Vormen van communicatieonderzoek
Bijlage 1 - Organisaties
Bijlage 2 - SiteNotes

Bibliografie
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatieonderzoek