Organisatiediagnose
van onderzoek tot advies
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789046906156Samenvatting
Binnen bedrijfskundige opleidingen staat probleemoplossing vaak centraal. Ontwerpgericht onderzoek, waarbij het doel is oplossingen te vinden om de gewenste situatie binnen een bedrijf te creëren, is dan ook een veel voorkomend onderwerp binnen bedrijfskundige opleidingen.
Een juiste diagnose voor een probleem stellen op basis van goed doordacht onderzoek is echter vaak minstens zo belangrijk, omdat het de basis vormt voor een goede oplossing. De focus in dit boek ligt dan ook op diagnose-onderzoek: onderzoek met als doel inzicht te verkrijgen in mogelijke oorzaken van een probleem of vraagstuk in een organisatie.
Organisatiediagnose biedt studenten een praktische handleiding om niet zomaar vermeende oplossingen te implementeren, maar eerst goed te onderzoeken wat er echt aan de hand is en op basis daarvan een bedrijf advies te geven. Wanneer de student het boek leest en alle opdrachten uitvoert, is het onderzoek uitgevoerd en het onderzoeksverslag geschreven.
Het online studiemateriaal bij dit boek bestaat uit kennisclips die in gaan op lastige onderdelen uit de theorie van het boek. Ook zijn er voorbeelden van interviewschema's, observatieschema's en vragenlijsten op de website te vinden. Voor docenten is er op aanvraag docentenmateriaal beschikbaar, bestaande uit een handleiding bij het boek PowerPoint-slides.
Organisatiediagnose is bedoeld voor studenten aan bedrijfskundige opleidingen zoals Bedrijfskunde MER, Bedrijfseconomie, Facility Management, Human Resource Management en Technische bedrijfskunde. Daarnaast is het ook geschikt voor professionals die willen werken aan hun onderzoeksvaardigheden en rapportage.
Karin S. Prins is hogeschooldocent aan de Hanzehogeschool in Groningen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan