Lees verder
Prof. dr. Thijs H. Homan is emeritus hoogleraar Change and Implementation bij de Open Universiteit Nederland. Zijn onderzoek en advieswerkzaamheden gaan niet over ‘hoe verandering moet’, maar over ‘hoe verandering gaat’. Hij publiceerde: Teamleren, Organisatiedynamica, Het Et-cetera-principe, In Control?, De Veranderende Gemeente.
Meer over Thijs HomanTeamleren
Theorie en facilitatie
Paperback Nederlands 2007 2e druk 9789052613758Samenvatting
Het managen van kennis en het creëren van onderscheidende organisatiecompetenties zijn twee belangrijke bronnen voor duurzaam concurrentievoordeel. Teams die de competenties bezitten om op innovatieve wijze kennis te creëren en te leren, vormen hiervoor een van de belangrijkste bouwstenen. Het is dan ook van belang voor degenen die in en met teams werken om meer over de lerende kant van het teamfunctioneren te weten.
'Teamleren' is een van de eerste boeken waarin het leren van teams centraal staat. De jarenlange praktijkervaring Thijs Homan wordt gekoppeld aan literatuur over teams. Het boek biedt een integrale theoretische verkenning van de mechanismen en dynamieken die samenhangen met teamleren. Vanuit diverse disciplines worden basisconcepten verzameld voor het beschrijven analyseren en begeleiden van teamleerprocessen. Deze concepten worden geïntegreerd in een conceptueel kader voor teamleren. Met dit kader kunnen concrete teamleerprocessen vanuit een nieuw en geïntegreerd perspectief worden bestudeerd. Vervolgens richt dit boek zich op het begeleiden van teamleerprocessen. Het biedt een referentiekader met handvatten voor de keuze van interventies, methoden en learning tools. 'Teamleren' is bedoeld voor iedereen die in en met teams werkt, zoals adviseurs, managers en facilitators, maar ook voor diegenen die zich bezighouden met onderzoek naar organisationeel leren en lerende organisaties.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Thijs Homan
Inhoudsopgave
1. Teamleren: een theoretische verkenning en verantwoording
1.1 Belang van teams en teamleren
1.2 Literatuuroverzicht: wat is er over teamleren bekend?
1.3 Theoretische verantwoording
2. Definities en dimensies van teamleren
2.1 Inleiding
2.2 Kernbegrippen over teamleren
2.3 Dimensies van teamleren
2.4 Contexten voor teamleerprocessen
2.5 Teamleren gemarkeerd
3 Individuele cognitie en teamleren
3.1 Inleiding
3.2 Mentale modellen
3.3 Drie clusters met theorieën over cognitie
3.4 Teamleren vanuit drie invalshoeken
3.5 Bespreking
3.6 Conclusies
4 Individueel affectieve aspecten van teamleren
4.1 Inleiding
4.2 Waarom kost leren soms veel moeite?
4.3 Defensieve routines en hun consequenties voor leerprocessen
4.4 Condities voor teamleren
4.5 Relaties tussen leerniveaus en condities voor teamleren
4.6 Conclusies
5 Groepscognitie en teamleren
5.1 Inleiding
5.2 De cognitieve benadering van teamleren
5.3 Collectieve betekenisstructuren
5.4 Collective mind als een gedragsstijl van teams
5.5 Nuanceringen van het collective mind model
5.6 Repercussies voor niveaus van teamleren
5.7 Conclusies
6 Groepsdynamische aspecten van teamleren
6.1 Inleiding
6.2 De essentie van groepsdynamische processen
6.3 Theoretische perspectieven op groepsdynamische theorievorming
6.4 De invloed van de groepsdynamiek op het leren van het team
6.5 Leren over de groepsdynamiek
6.6 Teamontwikkeling, teamleren en tijd
6.7 Repercussies voor teamleren
6.8 Conclusies
7 Teamleren : de buitenkant van het team
7.1 Inleiding
7.2 Uitgangspunten voor teamleren tot nu toe
7.3 Extern perspectief op teamleren
7.4 De organisatieomgeving van teams
7.5 Externe strategieën, functies en activiteiten van teams
7.6 Relaties tussen interne en externe processen
7.7 Relaties tussen externe teamstrategieën en leerniveaus
7.8 Conclusies
8 Teamleren, macht en politiek gedrag
8.1 Inleiding
8.2 Uitgangspunten voor teamleren tot nu toe
8.3 Teamleren, pluralisme en dwang
8.4 Naar een politieke visie op teamleerprocessen
8.5 Machtsbronnen, machtsstrategieën en machtstactieken
8.6 Gevolgen van politiek gedrag voor teamleren
8.7 Machtsepisodes en teamleren
8.8 Dynamiek van machtscoalities
8.9 Leerniveaus, macht en politiek gedrag
8.10 Conclusies
9 Teamleren, chaos en complexiteit
9.1 Inleiding
9.2 Chaotisch processen: voorbeelden uit de praktijk
9.3 Chaos- en complexiteitstheorie
9.4 Dissipatieve structuren
9.5 Toepasbaarheid van chaostheorie op teamleren
9.6 Teamleren en chaos
9.7 Chaostheorie en niveaus van teamleren
9.8 Conclusies
10 Teamleren: synthese
10.1 Inleiding
10.2 Individueel leren in de context van teamleren
10.3 teamleren in de context van teamleren
10.4 Organisatieleren in de context van teamleren
10.5 Teamleerproces: kenmerken
10.6 Leer en interactieklimaat
10.7 Dynamieken en veranderingsmechanismen achter teamleerprocessen
10.8 Leerecologieen voor teams
10.9 Conclusies
11 Faciliteren van teamleren
11.1 Inleiding
11.2 Essenties van teamleerprocessen en positie van de facilitator
11.3 Leerniveaus en leertrajecten
11.4 Basisaannames bij mono- en multitransitionele leertrajecten
11.5 Leerpaden bij mono- en multitransitionele leertrajeten
11.6 Kernopgaven voor het faciliteren van teamleren: de transitionele groep en teamspontaniteit
11.7 Interventiegebieden voor de facilitator
11.8 Faciliteren van mono- en multitransitionele leertrajecten
11.9 Conclusies
Bijlagen 1, 2 en 3
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan