Het managen van fusies en overnames
Waardeschepping door integratie
Gebonden Nederlands 1998 9789055941230Samenvatting
Alhoewel veel is geschreven over vijandelijke overnames, megafusies en herstructurering, is er slechts weinig aandacht geschonken aan strategische acquisities die door ondernemingen uit de hele wereld worden gebruikt om hun bedrijfsactiviteiten te versnellen. Haspeslagh en Jemison bieden tegengif tegen een al te financiële kijk op fusies en overnames. Echte waarde, zo laten zij zien, wordt slechts gecreëerd nadat de overeenkomst is gesloten - door handelingen van het management en niet door financiële hocus-pocus. Naast hun innovatieve theorie over hoe acquisities waarde scheppen, bekijken de auteurs de praktijk van de besluitvorming over acquisities. Ironisch genoeg komt minder effectieve besluitvorming niet door een gebrek aan analyse, maar door problemen in het acquisitieproces zelf. Het belang van hun boodschap - manage het acquisitieproces - blijkt wanneer Haspeslagh en Jemison integratie, het identificeren van problemen en uitdagingen behandelen. Bovendien bieden zij een raamwerk voor managers om na te denken over hun benadering van integratie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. De mogelijkheden van een onderneming als basis voor waardeschepping
3. Inzicht in het besluitvormingsproces
4. Problemen tijdens de besluitvormingsfase
5 overnamebesluiten
6. Inzicht in het integratieproces
7. Problemen tijdens de integratie
8. Inzicht in de verschillende integratiebenaderingen
9. Integratiebenaderingen en integratieproblemen
10. Integratie, de eerste stappen
11. Waardeschepping en absorptie-overname
12. Waardeschepping en conserverende overnames
13. Waardeschepping en symbiotische overnames
14. Het overnemen van overnamestrategieën
15. Epiloog: voorbij expansie door overname
Appendix A Onderzoeksmethode
Appendix B Verder onderzoek naar fusies en overnames
Appendix C een overnamekans beoordelen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan