Hans Ludo van Mierlo (Tilburg, 1946) werkte sinds 1986 achtereenvolgens bij de NMB Bank, de NMB Postbank Groep, ING Groep en de Rabobank Groep.
Meer over Hans Ludo van MierloBankiers zweren bij geld
Achtergrond, betekenis en toekomst van de bankierseed
Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789055947621Samenvatting
Alle bankiers in Nederland tekenden onlangs hun nieuwe beroepseed. Het doel daarvan: het terugwinnen van het geschonden vertrouwen. Maar waarom is de beroepseed voor bankiers dan het best bewaarde bankgeheim van 2010? Is er echt sprake van een cultuurverandering in de bankwereld? Of was de bankierseed slechts een zoenoffer aan de inmiddels verdwenen minister Bos, die de banken ge-red heeft? Wat stelt de beroepseed voor bankiers eigenlijk voor? Aan wie is hij gericht? Wie ziet toe op de naleving?
Oud-bankman en publicist Hans Ludo van Mierlo beschrijft op heldere en onderhoudende wijze wat de bankiersverklaring is, wat ze niet is en wat ze nog kan gaan beteke-nen. Hij weet zijn publiek te prikkelen én te overtuigen.
Enkele prominente Nederlanders over dit boek:
'Hans Ludo van Mierlo houdt de bancaire wereld een kritische spiegel voor en geeft met zijn boek een prikkelende aanzet tot een even belangrijke als boeiende discussie'. - Wouter Bos, oud-minister van Financiën
'Dit boek doet een appèl op bankiers dat niet genegeerd mag worden.' - Herman Wijffels, oud-bankier
'Dit boek vraagt terecht aandacht voor het maatschappelijk belang van verantwoord en deskundig bankieren.' - Alexander Pechtold, politicus
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Nieuwe banken of nieuwe bankiers?
2. Geen 'sorry', maar wel spijt
3. De belangrijkste innovatie sinds tijden
4. Een verklaring voor iedereen
5. Een gratis toegangskaartje
6. Eed niet altijd hetzelfde
7. Vluggertjes op de bank
8. Conclusies en aanbevelingen
Nawoord
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan