Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het Spinoza-effect

Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid

Gebonden Nederlands 2013 9789055947966
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

We krijgen dagelijks een grote hoeveelheid informatie te verwerken, in gesprekken, via (sociale) media, op het werk en privé. Helaas is lang niet alles wat we vernemen waar. Maar hoe maak je onderscheid tussen ware en onware informatie? En hoe goed zijn mensen in het maken van dat onderscheid?

In dit boek wordt de wetenschappelijke literatuur over leugendetectie (in de meest brede zin van het woord) op een rij gezet. Conclusie is dat we niet zo goed zijn in het doorzien van bedrog als we wellicht zelf denken. Sterker nog, het lijkt erop dat we behoorlijk naïef en goedgelovig zijn. Verklaringen voor de menselijke goedgelovigheid worden tegen het licht gehouden, alsmede manieren om verzet te bieden tegen goedgelovigheid.

Een aansprekend boek, met tal van voorbeelden, dat aanzet om nog eens goed na te denken over de vermeende vanzelfsprekendheid van onze eigen kennis over van alles en nog wat.

Specificaties

ISBN13:9789055947966
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:160
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:7-11-2013
Hoofdrubriek:Psychologie

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Over Eric Rassin

Eric Rassin (1969) studeerde rechten en gezondheidswetenschappen en promoveerde aan de Universiteit Maastricht. Thans verzorgt hij pro Justitia-rapportages, veelal over de betrouwbaarheid van getuigenverklaringen en bekentenissen. Daarnaast is hij bijzonder -hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerder verschenen van zijn hand: 'Waarom ik altijd gelijk heb. Over tunnelvisie' en 'Het Spinoza-effect. Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid'.

Andere boeken door Eric Rassin

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Flauwekullogie: ofwel een psychologisch broodje aap
2. Wat is goedgelovigheid?
3. Leugendetectie
4. Het zal wel; verklaringen voor goedgelovigheid
5. Een gewaarschuwd mens telt voor twee: vier wetenschapsdeugden waar iedereen over zou moeten beschikken

Conclusie
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het Spinoza-effect