Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG.
Meer over Willem VerhoevenDingen van mensen gedaan krijgen
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789075353334Samenvatting
Een kleine honderd jaar geleden omschreef Mary Parker Follet (1868-1933) management als "the art of getting things done through people". "Dingen gedaan krijgen door andere mensen" is de klassieke definitie van management. Wanneer u geen leiding geeft, dan is het uw opgave om de taak waarvoor u staat zelf tot een goed einde te brengen. Wanneer u leiding geeft, dan is het niet meer uw taak om het werk zelf te doen, maar ervoor te zorgen dat andere mensen dat doen. Wie niet de bekwaamheid bezit om dingen via anderen gedaan te krijgen, is ongeschikt als leider.
In 'Dingen van mensen gedaan krijgen' bespreekt Willem Verhoeven 33 tips om met uw medewerkers de zaken gedaan te krijgen.
Om dingen van mensen gedaan te krijgen zijn drie processen van belang:
1. Het mobiliseren, inspireren en uitdagen van mensen.
2. Het richten van hun energie op de te behalen resultaten.
3. Zorgen dat mooie plannen ook daadwerkelijk in acties worden omgezet die tot resultaten leiden.
Het lijken open deuren, maar dat zijn het niet. Met name aan het laatste ontbreekt het nogal eens. Veel plannen sterven in schoonheid, omdat men onvoldoende aandacht heeft voor de actiecomponent. 'Een goed idee, is een gerealiseerd idee' is daarom een van de gevleugelde uitspraken van Willem Verhoeven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Bedwing de neiging om de dingen zelf te doen
2. Ontwikkel uitvoeringsdiscipline
3. Durf te vertrouwen op je medewerkers
4. Realiseer je dat je een machtspositie hebt
5. Gebruik je formele machtsposities niet
6. Realiseer je dat je ook afhankelijk bent
7. Doe recht aan het principe van de wederkerigheid
8. Eerst begrijpen dan begrepen worden
9. Geven en nemen. In die volgorde!
10. Herken het contrastprincipe
11. Wees voorzichtig met het 'kopen' van medewerking
12. Ken het verschil tussen overreding en overtuiging
13. Behandel andere zoals jezelf behandeld zou willen worden
14. Sluit aan bij de basale motieven die ons drijven
15. Zorg voor voldoende rust en veiligheid
16. Creëer mogelijkheden om de verwervingsbehoefte te vervullen
17. Creëer voldoende leermogelijkheden
18. Zeg 'hallo', zeg 'alsjeblieft', zeg 'dank je'
19. Gebruik veelvuldig het woordje 'want' of 'omdat'
20. Ontwikkel je dialoogvaardigheden
21. Help mensen betekenis in hun werkte leggen
22. Mobiliseer mensen met een uitdagende visie
23. Laat medewerkers zelf hun doelen stellen
24. Laat medewerkers hun doelen castleggen en communiceren
25. Wees niet bang voor weerstand
26. Toon respect voor opponenten en tegenstanders
27. Accentueer wat goed gaat
28. Voorbeeldgedrag
29. Doe wat je belooft
30. Geef fouten ruiterlijk toe
31. Wees optimistisch
32. Doe je werk lachend, maar speel niet voor Popie Jopie
33. Wees vooral authentiek
literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan