Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG.
Meer over Willem VerhoevenReflecteren en professionele ontwikkeling
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789075353365Samenvatting
De vaardigheid om te reflecteren wordt in steeds meer beroepen belangrijk. Door het traditionele onderwijs worden we heel goed opgeleid in het oplossen van bekende problemen. Maar de complexe wereld waarin we leven, vraagt van beroepsbeoefenaren steeds meer dat ze in staat zijn onbekende problemen op te lossen. De inductieve vaardigheden die daarvoor nodig zijn, worden in het onderwijs vaak slechts mondjesmaat ontwikkeld.
Elke professie vraagt naast basale instrumentele kennis en vaardigheden ook een dosis artisticiteit. Het vermogen tot improviseren is een wezenlijk onderdeel van die artisticiteit. Improviseren is een creatief proces waarin je voor de vuist weg eerder opgedane kennis en ervaring in een nieuwe combinatie tot uitdrukking brengt.
Om goed te kunnen improviseren, dienen professionals hun ransel te vullen met ongeveer 50.000 eenheden aan kennis en ervaring. In de meeste beroepen doe je daar een jaar of tien over. Reflectie is de bekwaamheid om over het verleden na te denken, in het heden, voor de toekomst. Reflecteren is moeilijk, omdat je een tafereel beschouwt en analyseert waarvan je zelf deel uitmaakt. Het doet je soms denken aan de Baron von Münchhausen, die zich aan zijn eigen haren uit het moeras trok.
In dit boek behandelt Verhoeven een aantal thema's die voor elke professional van belang zijn om zijn vermogen tot reflecteren te verbeteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Inductief leren
1.1 Empirisme en rationalisme
1.2 Deductief onderwijs
1.3 Inductieve vaardigheden
1.4 Verzamelen van stilzwijgende kennis
1.5 Systeem 1 en systeem 2
2. Professionele ontwikkeling en leren
2.1 Kunde en kunst
2.2 De beginnende professional
2.3 De gevorderde professional
2.4 De competente professional
2.5 De excellente professiona
2.6 Meesterschap
2.7 De ijsberg van McClelland
3. Leren door reflecteren
3.1 De reflecterende professional
3.2 Reflecteren
3.3 Het reflectieproces
3.4 Model voor gestructureerde reflectie van Johns
3.5 Zes niveaus van reflectie
3.6 Condities die reflecteren bevorderen
3.7 Leren door doen
4. De artiest in je ontwikkelen
4.1 Authenticiteit
4.2 Congruentie
4.3 Improviseren
4.4 Je comfortzone oprekken
4.5 Reflectiedagboek
5. Patronen doorbreken
5.1 De 'regels van de familie'
5.2 Kaderverruiming en herdefinitie
6. Irrationele gedachten herkaderen
6.l Irrationele gedachten
6.2 RET in acht stappen
6.3 Tips voor minder irrationele gedachten
7. Beperkende aannames ombuigen
7.1 Beperkende aannames
7.2 De judovraag
7.3 Beperkende aannames overwinnen
7.4 The Work van Byron Katie
8. Bekwame onbekwaamheid
8.l Beleden theorie
8.2 Gebruikstheorie
8.3 Bekwame onbekwaamheid
8.4 Interpunctie
8.5 Parallellisme
8.6 Twee kolommenmethode van Argyris
8.7 Case-analyse in 7 stappen
8.8 Het is zo verdomd moeilijk
Literatuur
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan