Loes Wouterson is actrice, coach, docent en schrijfster. Zij is onder andere opgeleid op de Arnhemse Toneelschool en ging vervolgens naar het theater.
Meer over de auteursEerste hulp bij ongewenste resultaten
Introductie tot reflecteren in actie
Gebonden Nederlands 2023 4e druk 9789078157014Samenvatting
Bent u veel tijd kwijt met anderen aan hun afspraken houden? Heeft u medewerkers, leidinggevenden, collega's bij wie u al uw gesprekstechnieken toepast, maar met wie u toch geen bevredigende gesprekken heeft? Heeft u de indruk dat uw organisatie al voor de zoveelste keer gaat veranderen, maar dat het nooit echt beklijft? En weet u al wat u zelf doet om dit soort ongewenste resultaten te bereiken?
Als je alles doet om dingen voor elkaar te krijgen en ook nog goede intenties hebt, dan kan het frustrerend zijn dat er problemen zijn die zich naar het schijnt niet laten oplossen, of steeds weer terugkeren. Vooral omdat u goede intenties heeft, ligt het niet voor de hand de oorzaak (mede) bij uzelf te zoeken.
Toch ligt juist daar informatie die belangrijk is om patronen te doorbreken. Omdat u een deel van die informatie niet ziet of u daar niet van bewust bent (anders deed u het wel anders), vraagt het om zelfonderzoek en laag-op-de-ladder feedback van anderen.
Dit onderzoek levert op dat je in dezelfde situatie meer gedragsalternatieven ziet dan voorheen. Je krijgt meer keus. En juist in situaties die stagneren of zich herhalen, heb je vaak het gevoel dat je geen keuze meer hebt. . In dit boek wordt een efficiënte methodiek aangereikt om te onderzoeken wat u kunt doen om patronen te doorbreken en ander gedrag mogelijk te maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Pim Bouwman
Inhoudsopgave
Mogen we u voorstellen...
1. Lastige situaties, ongewenste resultaten
2. Wat je wel ziet en niet ziet en wat je wel denkt maar niet zegt
3. De ACTIE en actietheorie
4. Advies op actieniveau en de single loop
5. Defensieve strategieën, zelfbescherming en primaire reacties
6. Model 1: primaire reacties in een beschaafd jasje
7. Herkaderen en Model 2, een goed alternatief
8. De interpretatieladder
9. Case-analyse
10. Lerende organisaties
Nawoord
Bijlagen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan