Johan Boudewijns (1972) is expert op het gebied van ongeschreven regels en hun impact op organisatieverandervermogen (PhD).
Meer over Johan BoudewijnsDelta 5: versterk uw organisatieleervermogen, creeer en verduurzaam succes
Ongeschreven regels als sleutel tot een lerende organisatie
Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789081064132Samenvatting
Leren is een levensnoodzaak. Dat geldt voor mensen. Voor organisaties evenzeer. Er zijn echter bijna geen organisaties, die uit zichzelf hun leervermogen op orde weten te krijgen.
Voor al die organisaties biedt delta 5 hulp. delta 5 laat op een systematische en toegankelijke manier zien wat er bij komt kijken als organisaties willen weten waarom hun leercycli stroef verlopen en wat ze daaraan kunnen doen. De 5 perspectieven die delta 5 zijn naam geven, richten op een aansprekende en direct bruikbare manier het vizier op de onmisbare harde en zachte kanten van organisatieleren. De beschrijving van delta 5 verzandt niet in theoretische bespiegelingen en blijft niet steken bij redenen waarom leren in organisaties zo lastig kan zijn.
delta 5 biedt praktische soelaas voor organisaties die willen leren, maar het nog niet of te weinig doen.
Prof. dr. Paul Hendriks, Radboud Universiteit
Wat ik steeds de kracht van het verhaal vind, is dat delta 5 'cultuur' tot een hanteerbaar begrip maakt dat gediagnosticeerd kan worden en waar praktische interventies op ontworpen kunnen worden.
Thom Albers, Corporate Strategy Director FrieslandCampina
We spraken al heel lang over verbeteren van leervermogen en met de delta 5 diagnose zie ik nu ook heel concreet hoe we het kunnen verbeteren.
Teun Heijnen, Director Supply Chain Ingredients, FrieslandCampina
Tot voor kort bestond er nergens een goed onderbouwde methode om leervermogen te meten. delta 5 is de eerste.
dr. Max Visser, Researcher Business Science, Radboud Universiteit
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord van de auteur
Voorwoord Thom Albers, Corporate Director Strategy FrieslandCampina
Voorwoord André Groeneveld, Director Innovation FrieslandCampina Domo
Dankwoord
Voorbeelden
Hoofdstuk 1 - Creëer uw eigen toekomst
1.1 Inleiding
1.2 De lerende organisatie
1.3 delta 5
1.4 Opbouw van dit boek
Hoofdstuk 2 - delta 5 in een notendop
2.1 Wat is delta 5?
2.2 Beschrijving van de leercyclus
2.3 Toelichting stap 1: meten
2.4 Toelichting stap 2: analyseren
2.5 Toelichting stap 3: verbeteren
Hoofdstuk 3 - Stap 1 delta 5: Kwantitatieve meting
3.1 Inleiding
3.2 De learning elevator
3.3 Toelichting op kengetallen
3.4 Typering leerprocessen die doorlopen moeten worden
Hoofdstuk 4 - Stap 2 delta 5: Kwalitatieve analyse
4.1 Inleiding
4.2 Ongeschreven regels
4.3 Hoe beïnvloeden ongeschreven regels het leervermogen van de organisatie?
4.4 Werkwijze kwalitatieve analyse
Hoofdstuk 5 - Stap 3 delta 5: Verbetering
5.1 Inleiding
5.2 Realiseren van verandering
5.3 Aan welke knoppen kun je draaien?
5.3.2 Aan de knoppen draaien
5.4 Fasen in het verandertraject
5.5 De lerende organisatie
5.6 Meersoortigheid van leerprocessen
5.7 Slot
Hoofdstuk 6 - Een case van diagnose tot verbetering
6.1 Inleiding door Johan Boudewijns
6.2 Situatieschets
6.3 Resultaten
6.4 Start
6.5 Uitkomst diagnose (stap 2 delta 5)
6.6 Veranderaanpak (stap 3 delta 5)
Epiloog
Bronnen
Over de auteur
Begrippenlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan