Bert Teeuwen is freelance organisatieadviseur voor bedrijven en overheidsorganisaties, Gespecialiseerd in Continu Verbeteren.
Meer over Bert TeeuwenContinu verbeteren
met kaizenteams, verbeterteams, small group activity (SGA), daily scrum, stand up meeting, A3-rapporteren
Paperback Nederlands 2019 2e druk 9789081503600Samenvatting
Organisaties verbeteren hun prestaties door technologische doorbraken. Een nieuwe, nóg snellere machine geeft een sprong voorwaarts in productiviteit, een automatiseringsslag vermindert het aantal administratieve handelingen drastisch. Bij deze technologische doorbraken is doorgaans maar een select groepje medewerkers betrokken. Wat doen al die anderen in de tussentijd om de productiviteit en de kwaliteit te verbeteren?
U kunt wachten op dit soort grote verbetersprongen, die niet heel vaak voorkomen, beter is het om ondertussen voortdurend elke dag kleine verbeterstappen te nemen. Hier ligt een enorm verbeterpotentieel verborgen, dat u met de juiste houding en structuur kan ontsluiten.
Niet voor niets vormt continu verbeteren de ruggengraat van verbeter-programma's zoals TPM, Lean en SixSigma. Kaizen is het Japanse woord voor continu verbeteren met kleine stappen. De som van het resultaat van al die kleine stappen zou wel eens groter kunnen zijn dan die van de technologische doorbraken.
Een boek over continu verbeteren. De achtergronden, de structuur en praktische tips.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De verborgen verbetercapaciteit
2. Gestructureerd verbeteren met PDCA
3. Continu verbeteren met Daily Scrum en A3-rapporten
4. Herstellen van de basiscondities
5. Continu Verbeteren in de praktijk 1
6. Waarom verbeteren in teams?
7. Varianten van verbeterteams
8. De rol van de Opdrachtgever
9. De rol van de Procesbegeleider
10. De Teamsamenstelling
11. Brainstormen
12. Besluitvorming in Teams
13. Continu Verbeteren in de praktijk 2
14. Succesvoorwaarden voor Continu Verbeteren
Deel 2 De verbetercirkel volgen
15. Plan-fase Stap 1. Onderwerpdefinitie
16. Stap 2. Doel stellen
17. Stap 3. Analyseren: Beeldvorming
18. Analyseren: De (Bron)oorzaken
19. Stap 4. Oplossingen bedenken
20. Stap 5. Het Actieplan maken
21. Do-fase Stap 6. Het Actieplan uitvoeren
22. Check-fase Stap 7. De resultaten bestuderen
23. Act-fase Stap 8. Bijsturen en Borgen
24. Continu Verbeteren in de praktijk 3
Literatuur
Websites
Woordenlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan