Selectieve betalingen in het zicht van faillissement
Bestuurdersaansprakelijkheid en normen voor de schuldenaar-bestuurder
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789088633515Samenvatting
Binnen de Nederlandse rechtsorde is het uitgangspunt dat een schuldenaar de vrijheid heeft om zelf te beslissen welke schuldeisers wel, en welke niet worden betaald. Met name wanneer de schuldenaar in financieel zwaar weer verkeert, kan de keuze om over te gaan tot selectieve betaling van schuldeisers van doorslaggevende betekenis zijn voor de toekomst van de schuldenaar. Maar als een faillissement op de loer ligt, is het selectief betalen van schuldeisers onder omstandigheden onrechtmatig.
In de juridische literatuur heerst onduidelijkheid over de vraag welke omstandigheden precies tot onrechtmatigheid en bestuurdersaansprakelijkheid leiden. In dit boek tracht mr. Hugo Wijn in kaart te brengen welke normen een bestuurder van een in financiële problemen verkerende vennootschap in acht moet nemen wanneer hij schuldeisers selectief betaalt.
De Hoge Raad hanteert een gezichtspuntenbenadering, waarbij in de eerste plaats relevant is of de schuldenaar(-bestuurder) een eigen belang heeft bij de betaling. In de tweede plaats weegt de financiële toestand van de schuldenaar op het moment van de selectieve betaling mee. In de feitenrechtspraak wordt deze gezichtspuntenbenadering verder ingevuld.
In dit boek zoekt de auteur voor de (rechts)praktijk bruikbare handvatten aan de hand waarvan kan worden bepaald onder welke omstandigheden het selectief betalen van schuldeisers onrechtmatig is. Met deze kennis kunnen bestuurders van noodlijdende vennootschappen hun persoonlijke risico’s verkleinen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Inleiding 1
1.1 Het beginsel van betaalautonomie 1
1.2 Begrenzing van betaalautonomie 1
1.3 De Hoge Raad formuleert gezichtspunten 2
1.4 Aansprakelijkheid van de schuldenaar-bestuurder 3
1.5 Onderwerp van dit boek 4
1.6 Relevantie voor de dagelijkse praktijk 6
1.7 Deelonderwerpen, leeswijzer en methode 7
2 De wettelijke en door de Hoge Raad ontwikkelde normen over selectieve betaling van schuldeisers 11
2.1 De selectieve betaling: afbakening 11
2.2 Het systeem van de wet 14
2.3 Selectieve betaling aan andere groepsmaatschappijen: het arrest Coral/Stalt 17
2.3.1 Betaling aan gelieerde partijen 18
2.3.2 Het moment van betaling 19
2.3.3 Het wetenschapscriterium 19
2.4 Selectieve betaling in geval van onzekere vorderingen 20
2.5 Selectieve betalingen en de norm voor bestuurdersaansprakelijkheid 21
2.6 Het arrest X/Staatssecretaris van Financiën 24
2.7 Het arrest Ingwersen q.q./Kromme Leek 27
2.8 Het pleidooi voor een benadering via ‘fases’ 29
2.9 Conclusie 32
3 De feitenrechtspraak 35
3.1 Betalingen aan gelieerde partijen 36
3.1.1 Moment van betaling aan gelieerde partij 37
3.1.2 Betalingen aan gelieerde partijen verricht na peildatum 39
3.1.3 Rechtvaardigingsgronden 41
3.2 Betalingen aan niet-gelieerde partijen 44
3.2.1 Moment van betaling aan niet-gelieerde partij 45
3.2.2 Betalingen aan niet-gelieerde partij verricht na peildatum 47
3.2.3 Rechtvaardigingsgronden 49
3.3 De verwevenheid met bestuurdersaansprakelijkheid 51
3.4 Analyse: rechtseenheid 51
3.5 Analyse en aanbevelingen: rechtszekerheid 52
3.6 Conclusie 54
4 Selectieve betalingen naar Engels recht 57
4.1 Bestuurdersaansprakelijkheid naar Engels recht 58
4.2 Selectieve betalingen naar Engels recht: ‘preference law’ 59
4.3 Vergelijking van de Nederlandse en Engelse aansprakelijkheidsnorm 62
4.3.1 Vergelijking van de peilmomenten 62
4.3.2 Vergelijking vanuit het oogpunt van rechtszekerheid 63
4.4 Conclusie 63
5 Slotbeschouwing 65
Geraadpleegde literatuur 69
Geraadpleegde jurisprudentie 75
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan