

Dr. mr. Karin Manuel heeft vanaf 1999 verschillende rollen vervuld op het terrein van HRM bij diverse organisaties in de non-profitsector.
Meer over Karin ManuelEen wereld van succes
Organiseren en managen van succes in de Nederlandstalige muziekbusiness
Paperback Nederlands 2013 9789088901898Samenvatting
'Een wereld van succes' geeft inzicht in de dynamiek van de Nederlandstalige muziekbusiness en beschrijft de professionele context van de artiest in dat verband. Aan de hand van de dagelijkse werkpraktijk van Volendam Music BV en van Lukassen Produkties wordt bloot gelegd welke factoren cruciaal zijn om in de hedendaagse Nederlandstalige muzieksector succes te organiseren en te managen. 'Een wereld van succes' ontrafelt de belangen die een rol spelen, analyseert de wijze waarop daarmee wordt omgegaan en geeft de impact daarvan op het succes van de artiest weer.
Het onderzoek dat de basis vormt van 'Een wereld van succes' is uitgevoerd in de jaren 2010 tot en met 2012. Het onderzoek naar Volendam Music BV spitst zich toe op de wijze waarop Jaap Buijs met zijn kinderen, Alice en Aloys, te werk gaat met Jan Smit, Nick & Simon, de 3JS en Monique Smit. Het onderzoek naar Lukassen Produkties behelst de gang van zaken achter de schermen bij het Megapiratenfestijn en betreft ook de wijze waarop Lukassen Produkties volkszanger Winnie, de band Hike en het feestduo de Gebroeders Ko begeleidt. Hoewel Volendam Music BV en Lukassen Produkties verschillen in hun werkwijze, komen hun succesfactoren wel overeen. Toetsing van deze factoren bij een viertal collega-bureau's en een tweetal kenners van de (internationale) muziekbusiness levert een consistent beeld op van de factoren die cruciaal zijn voor succes.
'Een wereld van succes' laat zien dat in de muziekbusiness succes gestoeld is op de input en het samenspel van alle betrokkenen, ongeacht hun formele onderlinge verhoudingen. Daarmee weerlegt het theorieën in de gangbare managementliteratuur die uitgaan van het principe dat formele verhoudingen juist leidend zijn voor succes en dat een cultuur met veel ruimte voor meningen en eigen werkwijzen van (individuele) betrokkenen succes in de weg staat. 'Een wereld van succes' bevat daarom niet alleen handreikingen voor professionals in de muziekbusiness, maar het kan ook organisaties in andere sectoren helpen succesvol(ler) te zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Volendam Music BV
2.1 'Don' Jaap als pater familias
2.2 Koersen op succes
2.3 Jan Smit : een fenomeen
2.4 Nick & Simon 'Fier' op weg naar Symphonica in Rosso
2.5 De 3JS gaan hoger, harder en verder
2.6 De muzikale carrière van Monique Smit
2.7 De grondslagen van het succes van Volendam Music BV
3. Lukassen Produkties
3.1 Lukassen Produkties in historisch perspectief
3.2 Boekingen al 'core business'
3.3 Het Megapiratenfestijn
3.4 De herstart van Winnie
3.5 The flow of Hike
3.6 Feest met de Gebroeders Ko
3.7 De grondslagen van het succes van Lukassen Produkties
4. Conclusie
Samenvatting
Summary
Dankwoord
Literatuuropgave
Overige geraadpleegde bronnen
Overzicht participerende observaties Volendam Music BV
Overzicht participerende observaties Lukassen Produkties
Lijst van geïnterviewde betrokkenen
Lijst van overige geïnterviewden
Curriculum Vitae
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan