Lees verder
Gerrit Piksen is gefascineerd door klantvriendelijkheid en -loyaliteit. Op basis van factbased onderzoek en meer dan twintig jaar ervaring ondersteunt hij bedrijven bij het ontwikkelen van duurzame klantrelaties.
Meer over Gerrit PiksenOntmoet de Xceptionals
De transitie naar de overtreffende trap in klantvriendelijkheid
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789090327433Samenvatting
Genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020
Wie in de toekomst relevant wil blijven biedt klanten meer dan alleen een goed product tegen een prima prijs. Een exceptionele Customer Experience (CX) én een Sustainable Experience (SX), daar kan je het onderscheid mee maken. Bedrijven en organisaties die - naast een goed product tegen een prima prijs - in beide aspecten uitblinken hebben de beste overlevingskansen. Zij zijn de Xceptionals.
MarketResponse heeft sinds 1985 ervaring in Customer Experience en doet sinds 2007 continu onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Dit boek bundelt de inzichten die dat oplevert en schetst het nieuwe speelveld van klantvriendelijkheid. Dat biedt inspiratie en praktische informatie om elk bedrijf Xceptional te maken.
Daarnaast vertellen ceo’s en topmanagers openhartig over hun overlevingsstrategie op het vaak glibberige pad naar optimale klantbeleving in combinatie met duurzaamheid. Onder andere Pieter Zwart van Coolblue, Frans Goenee van De Efteling en Erik Leebeek van Plus Supermarkt onthullen hoe zij het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland werden.
Ook komen bedrijven aan het woord die vanuit de Sustainable Experience zijn opgericht, zoals de Vegetarische Slager, The Color Kitchen en MUD Jeans. Daarnaast geeft Roel Welsing van de Apenheul een kijkje in zijn keuken. Hij stond samen met Gerrit aan de wieg van het Xceptional model.
'Meet the Xceptionals' combineert wetenschappelijk onderzoek met de praktijk van alledag. Dat levert de beste bouwstenen en tips op om ook Xceptional te worden. En mogelijk het volgende Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Gerrit Piksen
Inhoudsopgave
Voorwoord 6
Inleiding 8
Hoofdstuk 1 - “De toekomst is aan de Xceptionals” 10
Deel I - Klantvriendelijkheid: inzichten & trends 16
Hoofdstuk 2 Klantgerichtheid anno 2007: voldoen aan vijf Gouden Regels 17
Hoofdstuk 3 Doorontwikkeling van de vijf Gouden Regels 21
Case De Vegetarische Slager 26
Hoofdstuk 4 De opkomst van The Experience Economy 29
Hoofdstuk 5 Introductie van de zesde Gouden Regel (2012 – 2017)35
Hoofdstuk 6 Het ontstaan van de zevende Gouden Regel (2018 e.v.)45
Case De Efteling 50
Deel II - Het nieuwe speelveld van klantvriendelijkheid 53
Hoofdstuk 7 De MarketResponse Xceptional-matrix 54
Hoofdstuk 8 Eerste bewegingen maken binnen de Xceptional-matrix 64
Hoofdstuk 9 De beweging van bedrijven met een hoge CX naar Xceptional 68
Case De Apenheul 85
Hoofdstuk 10 Wetenschappelijke onderbouwing bij de nieuwe klantgerichtheid 88
Hoofdstuk 11 Het nieuwe speelveld verkennen: eerste stappen richting Xceptionals 94
Case Coolblue 97
Deel III Aan de slag: hoe maak je de transitie in de praktijk? 100
Hoofdstuk 12 Negen bouwstenen om de transitie te maken 101
Hoofdstuk 13 Bouwsteen 1: bezieling 104
Hoofdstuk 14 Bouwsteen 2: positionering 107
Case PLUS Supermarkt 113
Hoofdstuk 15 Bouwsteen 3: eigenaarschap 116
Hoofdstuk 16 Bouwsteen 4: cultuur 120
Hoofdstuk 17 Bouwsteen 5: medewerkers 125
Case The Colour Kitchen 131
Hoofdstuk 18 Bouwsteen 6: klantoriëntatie 134
Hoofdstuk 19 Bouwsteen 7: propositie 141
Hoofdstuk 20 Bouwsteen 8: data 147
Hoofdstuk 21 Bouwsteen 9: evaluatie 153
Case MUD Jeans 157
Hoofdstuk 22 Management Summary 160
Slotwoord 163
Dankwoord 166
(INSPIRATIE)BRONNEN EN GEBRUIKTE LITERATUUR 167
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan