Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Uitdagingen + oplossingen
Alle uitdagingen + oplossingen
  • Direct naar
    • Alle uitdagingen en oplossingen
    • Meest bekeken managementvragen
    • Recent gestelde vragen
    • Stel jouw managementvraag
  • Ontdek oplossingen per thema
    • Boekadviezen en geschenken
    • Digitalisering en technologie
    • Communicatie en onderhandeling
    • Compliance en regelgeving
    • alle thema’s
  • Voorbeelden
    • Boekcadeau voor promotie
    • AI toepassen op werk
    • Versterken interne communicatie
    • Voorkomen corruptie en onethisch gedrag
    • alle vragen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Managementuitdagingen
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
    • Binnenkort verwacht
    • Aanbiedingen
    • Trending trefwoorden
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
    • alle rubrieken
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
    • Aanbiedingen
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Abonnementen
Abonnementencatalogus
  • Algemeen
    • Uw abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Boekseriecatalogus
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Algemeen management De retentie-economie
De retentie-economie
De retentie-economie
Peter Snoeckx

Peter Snoeckx beweegt zich al zijn hele carrière op de grens tussen procesverbetering en de invoering van die processen in systemen. Als management consultant heeft hij in verschillende sectoren gewerkt wat toelaat om de ervaring uit één omgeving elders toe te passen. 

Meer over Peter Snoeckx
Marketingthema's: Empathie en klanten vasthouden Karin de Zwaan 17 oktober 2024 De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 behandelen essentiële thema’s en bieden vernieuwende inzichten voor marketeers. In aanloop naar de uitreiking op 14 november geven de genomineerden hun blik op 2025. Lees het volledige artikel
E-book
Peter Snoeckx

De retentie-economie

Trouwe klanten als competitief voordeel

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 9789401409230
26,99
In winkelwagen
Direct te downloaden
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Het behouden van een klant kost aanzienlijk minder moeite dan het werven van een nieuwe klant. Daarom is het van essentieel belang om klanten aan je organisatie te binden. Er zijn bedrijven die er goed in slagen om langdurige relaties met hun klanten op te bouwen. Dat doen ze door de klant grondig te leren kennen en te streven naar een win-winsituatie op de lange termijn. Vaak maken bedrijven hierbij gebruik van een abonnementsmodel. In De retentie-economie ontdek je welke essentiële elementen nodig zijn om een nieuw businessmodel te creëren en hoe je jouw organisatie transformeert tot een ware retentiemachine.

 

'Ontdek hoe het creëren van succesvolle abonnementen in de markt hand in hand gaat met het leveren van een uitstekende customer experience! Peter Snoeckx toont je aan de hand van zijn praktische aanpak hoe je jouw abonnementen optimaliseert en je klanten tevreden stelt.'
- Steven Van Belleghem, keynote-spreker, auteur en ondernemer

'De retentie-economie biedt een heldere en pragmatische leidraad om producten en diensten aan te bieden als abonnement. En het benadrukt enkele cruciale aspecten van die verandering.'
- Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO)

'De retentie-economie is een absolute must-read voor professionals in ons vakgebied.'
- Koen Meeusen, Sales & Care Director verantwoordelijk voor de abonnementen van Mediahuis België, uitgever van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad

Trefwoorden

retentie-economie   abonnementsmodellen   klantenbinding   klantwaarde   klantreis   terugkerende inkomsten   klantloyaliteit   bedrijfstransformatie   subscription economy   toegevoegde waarde   churn   kpi's   klantgedrag   businessmodel   prijsstrategieën   subscription fatigue   onboarding   customer service   cashflow   klantervaring   klantdata   marketing   organisatieverandering   iot   lifetime value   saas   verkopen   productverbetering   personalisatie   digitale transformatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789401409230
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:200
Uitgever:Lannoo Campus
Verschijningsdatum:19-3-2024
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
De retentie-economie - ‘Leesbaar en praktisch’
Jan Hoogstra | 1 augustus 2024
We zien steeds meer bedrijven die abonnementen aanbieden, zowel in de zakelijke markt als voor consumenten. Dat dit voordelen heeft is evident: een continue stroom van inkomsten. Maar zoals Peter Snoeckx stelt in ‘De retentie-economie’: Het kan ook leiden tot trouwe klanten. Mits je je organisatie goed inricht. En hoe je dat doet, beschrijft hij in zijn boek.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (5)

nieuws
Marketingthema's: Empathie en klanten vasthouden
Karin de Zwaan 17 oktober 2024 De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 behandelen essentiële thema’s en bieden vernieuwende inzichten voor marketeers. In aanloop naar de uitreiking op 14 november geven de genomineerden hun blik op 2025.
Artikel lezen
nieuws
PIM Marketingliteratuurprijs 2024: de nominaties zijn bekend!
Karin de Zwaan 11 oktober 2024 Zet 14 november 2024 alvast in je agenda, want de Marketingliteratuurprijs komt er weer aan! Dit jaarlijks hoogtepunt, georganiseerd door Platform Innovatie in Marketing (PIM), is dé plek waar de meest toonaangevende marketingdenkers samenkomen. Vandaag zijn de genomineerden bekend gemaakt door PIM.
Artikel lezen
interview
Een goed abonnementenmodel vergt testen, testen en testen
Bas Hakker 27 mei 2024 Peter Snoeckx schreef het boek ‘De retentie-economie’. Het is een van de eerste boeken over het abonnementenmodel. Het komt op een moment dat die manier van werken niet meer alleen veel voorkomt in de media- of telecomwereld, maar ook daarbuiten. Ver daarbuiten. Een gesprek over hoe je zo’n model tot een succes brengt.
Artikel lezen
column
Een boek schrijven - Laat je niet tegenhouden
4 april 2024 Peter Snoeckx, auteur van ‘De Retentie-Economie’, is geen volleerd taalkundige. Maar van schrijven raakt hij in flow. In dit blog gaat hij in op enkele misvattingen die mensen met de droom een boek te schrijven - mogelijk - tegenhouden. En nee: Je hoeft inderdaad geen taalkundige te zijn.
Artikel lezen
preview
De retentie-economie - Trouwe klanten als competitief voordeel
13 maart 2024 In zijn boek ‘De retentie-economie’ betoogt Peter Snoeckx dat trouwe klanten een competetief voordeel opleveren. Hij belooft te laten zien hoe je van jouw organisatie een echte retentie-machine maakt. In zijn preview vertelt hij er meer over.
Artikel lezen

Over Peter Snoeckx

Peter Snoeckx beweegt zich al zijn hele carrière op de grens tussen procesverbetering en de invoering van die processen in systemen. Als management consultant heeft hij in verschillende sectoren gewerkt wat toelaat om de ervaring uit één omgeving elders toe te passen. Zo werkte hij zes jaar als programmamanager voor een Europese mediagroep en gebruikte hij die ervaring om te beschrijven hoe ook andere industrieën abonnementen kunnen inzetten om een strategisch voordeel uit te bouwen.

Andere boeken door Peter Snoeckx

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Inleiding 9

HOOFDSTUK 1 / Wat maakt dat we klanten vasthouden? 15
‘Overeenkomst’ 18
‘Terugkerend’ 19
‘Extra toegevoegde waarde’20
‘Relatie met de klant’ 21
… en is een abonnement niet betalend? 22
Wat is een abonnement niet (noodzakelijk)? 24
Nog meer voorbeelden? 26
Wat is niet geschikt als abonnement? 33

HOOFDSTUK 2 / Waarom eigenlijk met abonnementen gaan werken? 37
De klanten vragen om abonnementsformules 39
Het milieu vaart er wel bij 41
Traditionele spelers worden uitgedaagd 43
De technologie is er klaar voor 44
De aandeelhouders worden hier ook blij van 46
Zijn er redenen om géén retentiemodel op te zetten? 49
En wat met ‘subscription fatigue’? 50

HOOFDSTUK 3 / De klantenreis 53
De verkooptrechter 56
De aankoop 68
Onboarding 69
Ondersteuning van bestaande klanten (… of leden)
Vandaag dit, morgen dat 75
Tot weerzien, beste klant! 75
Win je klanten terug 85
Retentie met investeringsgoederen 86
Niet iedere klant is gelijk 87
Voor iedereen nuttig! 88

HOOFDSTUK 4 / Bekijk je producten opnieuw 89
Waarom koop je een milkshake? 91
Hoe je klanten behouden door verspilling aan te pakken 93
Prijszetting van abonnementen 97
Soorten prijsstrategieën 99
Prijsstrategie in een retentie-economie 103
De rol van prijselasticiteit 104
Externe factoren die je prijsbeleid beïnvloeden 108
De meest voorkomende ‘pricing’-fouten 110
Voor elk wat wils met ‘Good-Better-Best’111
Jaarlijks of maandelijks factureren? 118
Wat is IoT? 120
De componenten van IoT 121
Hoe helpt IoT bij abonnementen? 122
Inbouwen van IoT 123
Risico’s 127
Conclusie 128

HOOFDSTUK 5 / Je onderneming aanpassen om te werken als
retentiemachine 129
Impact op de cashflow 132
Zijn de financiële processen klaar om te werken met abonnementen? 136
Ander zicht op de operaties 137
Je productontwikkeling ervaart extra druk 138
Zelfs je aankoop verloopt anders in de retentie-economie 140
De insteek van marketing verandert 143
‘Verkopers’ worden ‘verhuurders’ 146
De klantenservice komt centraal te staan 154
Je IT-systemen hebben een grondige doorlichting nodig 156
Juridische impact 177
Kan onze onderneming hier wel winnen? 180

HOOFDSTUK 6 / De belangrijkste KPI’s in je retentieorganisatie 183
De waarde van de klant 185
Hoe efficiënt werf je jouw klanten? 187
Verloop 191
Maandelijkse/jaarlijks terugkerende inkomsten 193
Gemiddelde inkomsten per klant 194
Meting van A/B-testen 195

HOOFDSTUK 7 / Aan de slag 197
Stap 1. Breng je klanten in kaart 200
Stap 2. Beschrijf de klantenreis 202
Stap 3. Welke producten en diensten komen eerst in aanmerking om als
dienst aangeboden te worden? 204
Stap 4. Start met een proef 205
Stap 5. Bereid je operaties en IT voor 207
Stap 6. Begin met één segment, en daarna nog één, en daarna … 209
Stap 7. Afbouw van je eenmalige verkopen 210
De 'CRO' 211
Succes! 213

Eindnoten en dankwoord 215
Eindnoten 217
Dankwoord 219

Anderen die dit kochten, kochten ook

  • Co-intelligentie: 2025-editie
    Ethan Mollick
    Co-intelligentie: 2025-editie
    € 26,50
  • Destructieve dynamieken
    Hans van Dijk
    Destructieve dynamieken
    € 32,75
  • Public affairs in maatschappelijk perspectief
    Robbert Coops
    Public affairs in maatschappelijk perspectief
    € 50,00
  • Leidinggeven met Deep Democracy
    Frank Weijers
    Leidinggeven met Deep Democracy
    € 12,00
  • De One Minute Manager en de apenrots
    Kenneth Blanchard
    De One Minute Manager en de apenrots
    € 21,99
  • Aanspreken? Gewoon doen!
    Gytha Heins
    Aanspreken? Gewoon doen!
    € 26,95

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Colofon Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

    Personen

      Trefwoorden

        De retentie-economie

        De retentie-economie
        Peter Snoeckx
        /
        loader
        Recensiebeleid
        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De retentie-economie

        Verwijder uw beoordeling