
Lees verder
Prof. dr. Thijs H. Homan is emeritus hoogleraar Change and Implementation bij de Open Universiteit Nederland. Zijn onderzoek en advieswerkzaamheden gaan niet over ‘hoe verandering moet’, maar over ‘hoe verandering gaat’. Hij publiceerde: Teamleren, Organisatiedynamica, Het Et-cetera-principe, In Control?, De Veranderende Gemeente.
Meer over Thijs HomanEigenlijk is het vreemd. Soms hebben grootschalige verandertrajecten in organisaties nauwelijks enig effect. En soms zie je dat organisaties zich razendsnel ontwikkelen, terwijl er helemaal geen formele verandertrajecten gaande zijn. Hoe kan dit?
In de conventionele (verander-)managementliteratuur is het uitgangspunt dat organisatieverandering gemanaged moet worden. Als verandering niet gemanaged wordt, dan gebeurt er te weinig, - zo is de gedachte. Het gaat dan niet snel genoeg. Of het gaat juist alle kanten op. Het is echter maar de vraag of organisaties zich alleen maar ontwikkelen door interventies van managers. U kunt het ook omdraaien en organisaties niet als het primaire resultaat beschouwen van datgene wat managers doen. Maar juist als resultaat van datgene waar alle mensen binnen en buiten de organisatie mee bezig zijn. Managers dus niet zien als het epicentrum van de verandering, maar hooguit als éen van de vele spelers. Belangrijke spelers, zeker, maar niet de enige.
Anders gezegd: hangt de wèrkelijke ontwikkeling van organisaties af van de 'hoofdzinnen' (veranderplannen, visies, stippen aan de horizon en k.p.i.'s) van het management of juist ook van alles wat daaromheen ('et-cetera') gebeurt? Daarover gaat dit boek: wat gebeurt er nou eigenlijk echt in de dagelijkse praktijk van organisaties en organisatieontwikkeling? En is dat sec het resultaat van managementprocessen of ook van vele ándere dynamieken?
'Het et-ceteraprincipe' (zie ook www.etceteraprincipe.nl) bevat veel nieuwe, theoretische en praktische inzichten omtrent organisatieverandering en -ontwikkeling.
Het vestigt de aandacht op zaken die tot nu toe onderbelicht zijn gebleven in de management- en veranderkundige literatuur. In dit boek worden organisaties beschouwd als symmetrische, polycentrische, polyvalente en polyvocale processen, waarbij het gaat om macht, sociale netwerken, complexiteit, eilanden en eilandhoppen, veranderende verhalen, (stille) revoluties, zelforganisatie, onvoorspelbaarheid en onbeheersbaarheid. Centraal hierbij staat de paradox: hoe kunt u de doelstellingen waar u voor staat realiseren, terwijl u eigenlijk maar relatief weinig controle hebt over alles wat er zich in en om de organisatie afspeelt?
organisatieverandering complexiteittheorie sociale netwerken zelforganisatie betekenisgeving emergentie macht polyvocaliteit informele organisatie managerialisme collectieve actie leiderschap petrischaaltjes organisatieontwikkeling complex responsive processes symmetrie polycentrisme tekstwebben spontane verandering betekeniswolken eilandhoppen verandermanagement omdenken onvoorspelbaarheid relatienetwerken stille revoluties organisatiedynamica organisatiecultuur organisatietheorie polyvalentie organisatiepatronen organisatiecomplexiteit taylorisme veranderbereidheid sociaal constructivisme organisatiegedrag organiseermodel informele leiders strategisch management organisatiepsychologie
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books