Prof. mr. J.M. van Dunné is emeritus-hoogleraar Privaatrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam, oud-directeur Instituut voor Milieuschade, Ere-hoofdredacteur Tijdschrift Gezondheidsschade, Milieuschade en Aansprakelijkheidsrecht (TGMA), arbiter en juridisch adviseur.
Meer over J.M. van DunnéContractenrecht - Verbintenissenrecht deel 1
Gebonden Nederlands 2023 6e druk 9789462513167Samenvatting
De 6e druk van dit boek verschijnt geruime tijd na de vorige druk van 2004 en dat vraagt om sterke actualisering van wetgeving, jurisprudentie en doctrine over Contractenrecht. De auteur heeft na zijn emeritaat als hoogleraar Privaatrecht EUR aan de ontwikkelingen op dit gebied met talloze publicaties bijgedragen, die in deze herdruk zijn verwerkt. Dat is het geval op terreinen als: uitleg van overeenkomsten, onvoorziene omstandigheden, dwaling, ingebrekestelling en verzuim, contractsbedingen (garantie-, ouderdoms- en boetebeding), causaliteit, schade en bewijs. Sommige standpunten uit de vorige druk zijn intussen algemeen aanvaard, waarbij de jurisprudentie veelal de doctrine voorgegaan is, zoals bij normatieve uitleg van de overeenkomst. Dat was eerder gebeurd met het aanbod als eenzijdige rechtshandeling en de mededelingsplicht bij dwaling (uit de 1e druk, 1985), en in het BW opgenomen.
De jurisprudentie over oude thema’s werd in deze druk op de voet gevolgd, zoals: de betekenis van verzekering voor aansprakelijkheid, matiging van boetes en gevolgen van falende ingebrekestelling, met de kenmerkende normatieve toerekening.
In een tijd dat naast de Asser-serie de Pitlo- en Hofmann-series weggevallen zijn, vormt dit handboek in zijn 6e druk het enige kritische tegengeluid tegen de Asser-delen op dit terrein, waarin de bewerkers het oude model: ‘Het BW verklaard’ steeds trouw gebleven zijn.
Het karakter van dit boek ligt tussen het Engelse ‘textbook’ met ruim weergegeven rechtspraak en praktijkgevallen en een Frans of Duits handboek met aandacht voor dogmatische en rechtsmethodische vraagstukken. Met oog voor rechtsvergelijking en rechtsvinding, zoekt de auteur steeds naar de maatschappelijke aanvaardbaarheid van het bereikte resultaat. Een uitvoerige Inhoudsopgave en twee Jurisprudentieregisters (chronologisch en alfabetisch) zijn weer toegevoegd.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. De overeenkomst. Totstandkoming; aanbod en aanvaarding
§ 1. Algemene inleiding
§ 2. De totstandkoming van overeenkomsten door aanbod en aanvaarding. Het stelsel van het geldend recht
§ 3. Aanbod: Het rechtskarakter van het aanbod
§ 4. Het rechtskarakter van het aanbod nader uitgewerkt: gerichtheid, rechtsgevolgen, nevenverbintenissen
§ 5. Aanbod en vrijblijvend aanbod naar geldend recht
§ 6. Aanvaarding en toestemming naar geldend recht
§ 7. Het moment van totstandkoming van overeenkomsten
§ 8. Naar een nieuw overeenkomstbegrip
Hoofdstuk 2. De inhoud van de overeenkomst: uitleg van overeenkomsten
§ 1. Inleiding. Het rechtskarakter van de uitleg
§ 2. Uitleg van overeenkomsten
Hoofdstuk 3. Grenzen van de overeenkomst
§ 1. Precontractuele fase. Onderhandelingen
§ 2. De grens met afspraken in het sociale verkeer. Het causa-vereiste
Hoofdstuk 4. Belangrijke clausules in overeenkomsten
§ 1. Standaardvoorwaarden in het algemeen
§ 2. Exoneratieclausules
§ 3. Garantiebedingen
Hoofdstuk 5. Problemen bij de totstandkoming van overeenkomsten
§ 1. Dwaling (misleiding)
§ 2. Bedrog en bedreiging
§ 3. Misbruik van omstandigheden
Hoofdstuk 6. Problemen bij de uitvoering van overeenkomsten
§ 1. Wanprestatie
§ 2. Schade en schadevergoeding
§ 3. Overmacht
§ 4. Veranderde omstandigheden
§ 5. Derdenwerking van overeenkomsten
Hoofdstuk 7. Beëindiging van overeenkomsten
§ 1. Betaling (nakoming)
§ 2. Opzegging
§ 3. Ontslag-problematiek
§ 4. Nietigheden
Jurisprudentieregister Chronologisch
Jurisprudentieregister Alfabetisch
Overige jurisprudentie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan