Marjo Boer is opleider en leersupervisor in diverse beroepsopleidingen ervaringsdeskundigheid en supervisiekunde. Vanaf het begin van haar begeleidingswerk is zij betrokken bij vernieuwingsbewegingen die het ontwikkelen van ruimdenkendheid, onafhankelijkheid en een onderzoekende houding mogelijk maken en die tegenkracht willen bieden aan uitsluitingprocessen.
Meer over de auteursSupervisiekunde - meerperspectivisch
met medewerking van 38 deskundigen op het terrein van de supervisiekunde
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789462760349Samenvatting
Supervisie is een vak in ontwikkeling. Het boek werkt de competentieaspecten van een supervisor uit, beschrijft contexten waarin supervisie een rol speelt, verheldert wat mensen doen die met leren bezig zijn (leeractiviteiten) en wat een begeleider van leerprocessen kan bieden (krachtige leeromgevingen). Supervisie wordt gepositioneerd ten opzichte van andere begeleidingsvormen in termen van keuzes op een reeks van spanningsvelden.
Supervisoren verschillen onderling in hun keuzes die zij binnen het vak maken. Die gevarieerdheid van het vak wordt expliciet gemaakt. De inzetbaarheid van supervisie (met mogelijkheden en begrenzingen) kan steeds duidelijker omschreven worden. De state-of-the-art binnen het vak wordt door een brede vertegenwoordiging van de gemeenschap van supervisoren getoond. Via hun artikelen verwoorden de auteurs verkregen inzichten in het stimuleren van ervaringsleren en - in de praktijk beproefde - vormgeving daarvan.
Het boek biedt een meerperspectivische blik op het vak en geeft zo vorm aan een van de kernwaarden van supervisie, te weten waardering van diversiteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marcel Hoonhout
Over Jan Oosting
Inhoudsopgave
Inleiding - Marjo Boer, Marcel Hoonhout, Jan Oosting
1. Wat is supervisie? Wat doet een supervisor? - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
Deel I: Aspecten van de competentie van een supervisor
Inleiding
2. Omgaan met interactie en relationele aspecten in individuele en groepssupervisie - Marjo Boer en Hennita Kes
3. Diversiteit in supervisie - Margie Kessler, Marten Bos en Twie Tjoa
4. Faseren in supervisie - Marcel Hoonhout
5. Methodisch houvast voor het begeleiden van leren van ervaringen - Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
6. Supervisieleren: leren van binnenuit - Marcel Hoonhout en Marjo Boer
7. De schaduw van reflectie - Tom Luken
8. Faciliteren van ervaringsleren via diverse werkvormen
Inleiding
8.1 Creatieve werkvormen per leerfase in een supervisieproces - Gerian Dijkhuizen
8.2 Taal in supervisie - Marjo Boer en Marcel Hoonhout
8.3 Werkvormen met beelden - Ellen Budde
8.4 Focussen in supervisie - Christine van Duin
8.5 Non-verbale werkvormen in supervisie - Rina Sikkema
8.6 Gestaltwerkvormen in supervisie - Marten Bos
8.7 Opstellingswerkvormen in supervisie - Marjo Boer
8.8 Mindfulness in supervisie - Marjo Boer en Iene Hoendervangers
8.9 Socratische werkvorm in supervisie - Marjo Boer
8.10 TGI als werkvorm in supervisie - Marjo Boer en Marcel Hoonhout
9. Online begeleiden en supervisie - Christa van Luijk
10. Supervisie in contrast met andere begeleidingsvormen - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
11. Sensitiviteit van een supervisor voor verschillende contexten - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
12. Lichamelijk gewaarzijn, omgaan met intuïtie, gevoel en emotie - Christine van Duin
Deel II: De supervisor in contexten
Inleiding
13. Professionaliteit en persoonsontwikkeling. Vier perspectieven op supervisie en beroepsvorming - Michiel de Ronde
14. Ethiek en supervisie - Hans Borst en Jan Oosting
15. Contexten waar supervisie een belangrijke rol speelt in opleiding en beroep
15.1 De rol van supervisie in social work - Marjo Boer
15.2 Supervisie in het ontwikkelen van ervaringsdeskundigheid - Marjo Boer, Gerda Duijvestijn en Janneke Zoutendijk
15.3 Verpleegkunde en supervisie - Peter Bakens
15.4 Supervisie als instrument van personeelsontwikkeling in het onderwijs - Anke Fabels
15.5 Supervisie aan huisartsen - Angelika Raths
15.6 Supervisie en psychiaters - Mans Boelens
15.7 Supervisie aan coaches - Fer van den Boomen
15.8 Supervisie aan geestelijk verzorgers - Marjo van Bergen
16. Benaderingen waardoor supervisoren zich laten inspireren
16.1 Narratieve benadering in supervisie - Marianne Banning-Mul
16.2 Gestaltbenadering in supervisie - Marten Bos
16.3 Contextuele benadering in supervisie - Albert van Dieren
16.4 Themagecentreerde Interactie (TGI) in supervisie - Phien Kuiper
16.5 Solution Focus in supervisie - Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
16.6 Socratische benadering in supervisie - Jan Oosting
16.7 Humanistische benadering in supervisie - Ina Brouwer
16.8 Supervisie en de taoïstische benadering vanuit Zhuang Zi - Marjo Boer
16.9 De dynamische benadering in supervisie - Feike van Gorkum
Deel III: Profileren, positioneren en professionaliseren als supervisor
Inleiding
17. Positioneren en profileren als zelfstandig supervisor - Jennemieke Otger
18. Opleiden van supervisoren - Gerry Aerts
19. Vakvariatie I - Marcel Hoonhout
20. Vakvariatie II - Marcel Hoonhout
Deel IV: De supervisor en onderzoek
Inleiding
21. Onderzoeksmethodologie voor supervisoren - Chris Aalberts en Jan Oosting
22. Inventarisatie van promotieonderzoek - Mieke Voogd en Marian Oosterhuis
23. Waarde van onderzoek voor supervisoren - Piet Groen en Rinus Merkies
Deel V: Supervisor over de grens (van ruimte en tijd)
Inleiding
24. Supervisie in Europees perspectief - Gerian Dijkhuizen en Sijtze de Roos
25. Toekomst van supervisie - Marjo Boer, Marcel Hoonhout, Pieter van Keulen en Jan Oosting
Epiloog - Marjo Boer, Marcel Hoonhout, Jan Oosting
Over de auteurs
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan