Jan de Leeuw is docent bij de opleidingen SPECO en de Johan Cruyff University van Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
Meer over Jan de LeeuwBedrijfsethiek en MVO voor hoger onderwijs
6e druk 2020
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789463402668Samenvatting
Dit is een studieboek over bedrijfsethiek en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor opleidingen in het hoger (beroeps)onderwijs. In deze volledig geactualiseerde zesde editie is er ruim aandacht voor onderwerpen als duurzaamheid, privacy, discriminatie en social media.
Dit boek omvat twee delen. Het eerste deel betreft ethiek, bedrijfsethiek en beroepsethiek. Het gaat om vijf hoofdstukken: ethiek, bedrijfsethiek en MVO, bedrijfscultuur en bedrijfscodes, beroepsethiek, een stappenplan ethiek en een instructie met het oog op debatteren over ethiek.
Deel twee van het boek gaat over de praktijk van ethisch handelen van bedrijven: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het betreft hoofdstukken over marketing, marketingcommunicatie, Human Resource Management, social media en digitalisering. In het laatste hoofdstuk wordt dieper ingegaan op bedrijfsleven en mensenrechten.
Elk hoofdstuk bevat een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. In het boek zijn meer dan zeventig cases uit het bedrijfsleven opgenomen. Er is ook een uitgebreide index toegevoegd. Het boek wordt ondersteund door een website, waarop nieuws, opdrachten en oefentoetsen te vinden zijn.
Deze uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Ethiek 11
Hoofdstuk 2 Bedrijfsethiek en MVO 31
Hoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodes 51
Hoofdstuk 4 Beroepsethiek 69
Hoofdstuk 5 Stappenplan ethiek en debatteren ethiek 87
Deel 2 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Hoofdstuk 6 Marketing, MVO en ethiek 105
Hoofdstuk 7 Marketingcommunicatie, MVO en ethiek 125
Hoofdstuk 8 Human Resource Management, MVO en ethiek 145
Hoofdstuk 9 Social media en MVO 163
Hoofdstuk 10 Bedrijfsleven en mensenrechten 181
Noten 197
Cases 207
Index 211
Over de auteurs 215
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan