Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Technologie en Tulpen

Circulaire en digitale innovatie in de bloemensector

Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789490463939
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dit boek is geschreven voor vier doelgroepen. Om te beginnen is het bedoeld voor ondernemers die werkzaam zijn in de bloemenindustrie. Zij zijn benieuwd naar de onderliggende trends die vorm zullen geven aan de transformaties van de bloemensector en zijn markten, de potentiële waarde die kan worden gecreëerd met nieuwe technologieën, en de circulaire en digitale capaciteiten waarmee kan worden ingespeeld op nieuwe zakelijke kansen en markten.

Ten tweede is dit boek bedoeld voor ondernemers die werkzaam zijn in andere sectoren en bedrijfstakken. Allerlei andere sectoren en bedrijfstakken schakelen ook over op een vraag-gestuurde snelle productie en levering. Reflectie op de ervaringen opgedaan met de circulaire en digitale transformaties in de bloemensector kunnen helpen om ook in andere sectoren circulair en digitaal succesvol te zijn.

Ten derde is dit boek geschreven voor een bedrijfskundig publiek, zowel managers als masterstudenten. In mijn colleges aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, in cursussen als digitaal leiderschap, digital transformatie en het gebruik van AI en data analytics, zijn de voorbeelden en verhalen uit de bloemensector altijd een bron van inspiratie en voer voor discussie geweest, zowel voor managers als voor masterstudenten.

Tot slot is dit boek voor iedereen die het oppakt, met plezier het voorwoord leest, en besluit ook de bladzijden daarna om te slaan. En daarmee weet u, de lezer, voor nu genoeg om door te kunnen lezen. Ik zou zeggen: ga met mij mee op deze reis. Ik wens u veel leesplezier.

Specificaties

ISBN13:9789490463939
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:11-3-2022
Hoofdrubriek:Ondernemen
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Andere sectoren kunnen veel leren van de sierteelt
Ronald Buitenhuis 16 maart 2022 De veiling, het fundament onder de sierteeltsector, is al sinds 1887 een platformeconomie avant la lettre. En nog altijd is de bloemensector koploper in innoveren. Van drones die ’s nachts motten vangen tot het telen van tulpen met LED-verlichting en restwarmte uit de Rotterdamse haven als kasverwarming. 'Technologie en Tulpen' van Eric van Heck neemt de lezer mee in deze innovatieve sector. 

Over Eric van Heck

Eric van Heck is hoogleraar Informatiemanagement en Markten aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Zijn onderzoek in de bloemensector werd bekroond met de ERIM Book Award, voor het boek Making Markets, en de AIS Impact Award en INFORMS ISS Design Science Award voor onderzoek naar kunstmatige intelligentie in de bloemensector. Hij woont in Rotterdam.

Andere boeken door Eric van Heck

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Mensen houden van bloemen
1.1 Verleiding
1.2 Inspiratie
1.3 Waardennetwerk
1.4 Vraag naar bloemen
1.5 Wereldwijde en lokale markten
1.6 Drie vragen

2 Tulpenbollen
2.1 Het burgerlijke pact
2.2 De ware koning der bloemen
2.3 Het geheim van het breken van tulpen
2.4 Speurwerk
2.5 Bollenteelt
2.6 Hightech genen

3 Glazen stad
3.1 Orangerie
3.2 Bloeiende planten
3.3 Kassen
3.4 Data-gestuurde productie
3.5 Innovatielaboratoria
3.6 Stad en land
3.7 Hightech en koolstofneutraal
3.8 Innoveren en digitaliseren
3.9 Verticale landbouw

4 Nederlandse bloemenveilingen
4.1 Het jaar 1637
4.2 Wat er echt gebeurde tijden de tulpenrage
4.3 Sociale constructie van waarde
4.4 Engelse veiling
4.5 Nederlandse veiling
4.6 Telerscoöperatie
4.7 Bieden in een bloemenveiling
4.8 De digitalisering van de bloemenveiling
4.9 Andere veilingtypen
4.10 Inzichten

5 Boeketten en ecosystemen
5.1 Keniaanse rozen
5.2 Mode en bloemen
5.3 Ontwrichting
5.4 Bloemen per pakketpost
5.5 Digitaal bedrijfsontwerp
5.6 Platform-ecosytemen
5.7 Directe distributie
5.8 Betalingen en munten
5.9 Herontwerp van het web en eigendom van gegevens

6 Bloeiende algoritmen
6.1 Straatmarkt
6.2 De markt online
6.3 Deep learning
6.4 Algoritmen in transport en distributie
6.5 De veilingmeesters van de bloemen
6.6 Algoritmen voor veilingmeesters
6.7 Het gedrag van de bieders
6.8 Voorspellende ‘flower power’
6.9 Waarde creëren met algoritmen
6.10 Uitdagingen

7 De toekomst is circulair en digitaal
7.1 Samenwerking en afstemming
7.2 De theorie van de informatieruimte
7.3 Circulaire en digitale transformaties
7.4 De transitie van bedrijfsecosystemen
7.5 Drie vragen en antwoorden
7.6 Epiloog

Noten
Literatuur
Index
Bronverantwoording van figuren en tabellen
Dankwoord
Boekreferenties

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Technologie en Tulpen