Eric van Heck is hoogleraar Informatiemanagement en Markten aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.
Meer over Eric van HeckTechnologie en Tulpen
Circulaire en digitale innovatie in de bloemensector
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789490463939Samenvatting
Dit boek is geschreven voor vier doelgroepen. Om te beginnen is het bedoeld voor ondernemers die werkzaam zijn in de bloemenindustrie. Zij zijn benieuwd naar de onderliggende trends die vorm zullen geven aan de transformaties van de bloemensector en zijn markten, de potentiële waarde die kan worden gecreëerd met nieuwe technologieën, en de circulaire en digitale capaciteiten waarmee kan worden ingespeeld op nieuwe zakelijke kansen en markten.
Ten tweede is dit boek bedoeld voor ondernemers die werkzaam zijn in andere sectoren en bedrijfstakken. Allerlei andere sectoren en bedrijfstakken schakelen ook over op een vraag-gestuurde snelle productie en levering. Reflectie op de ervaringen opgedaan met de circulaire en digitale transformaties in de bloemensector kunnen helpen om ook in andere sectoren circulair en digitaal succesvol te zijn.
Ten derde is dit boek geschreven voor een bedrijfskundig publiek, zowel managers als masterstudenten. In mijn colleges aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, in cursussen als digitaal leiderschap, digital transformatie en het gebruik van AI en data analytics, zijn de voorbeelden en verhalen uit de bloemensector altijd een bron van inspiratie en voer voor discussie geweest, zowel voor managers als voor masterstudenten.
Tot slot is dit boek voor iedereen die het oppakt, met plezier het voorwoord leest, en besluit ook de bladzijden daarna om te slaan. En daarmee weet u, de lezer, voor nu genoeg om door te kunnen lezen. Ik zou zeggen: ga met mij mee op deze reis. Ik wens u veel leesplezier.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Eric van Heck
Inhoudsopgave
1 Mensen houden van bloemen
1.1 Verleiding
1.2 Inspiratie
1.3 Waardennetwerk
1.4 Vraag naar bloemen
1.5 Wereldwijde en lokale markten
1.6 Drie vragen
2 Tulpenbollen
2.1 Het burgerlijke pact
2.2 De ware koning der bloemen
2.3 Het geheim van het breken van tulpen
2.4 Speurwerk
2.5 Bollenteelt
2.6 Hightech genen
3 Glazen stad
3.1 Orangerie
3.2 Bloeiende planten
3.3 Kassen
3.4 Data-gestuurde productie
3.5 Innovatielaboratoria
3.6 Stad en land
3.7 Hightech en koolstofneutraal
3.8 Innoveren en digitaliseren
3.9 Verticale landbouw
4 Nederlandse bloemenveilingen
4.1 Het jaar 1637
4.2 Wat er echt gebeurde tijden de tulpenrage
4.3 Sociale constructie van waarde
4.4 Engelse veiling
4.5 Nederlandse veiling
4.6 Telerscoöperatie
4.7 Bieden in een bloemenveiling
4.8 De digitalisering van de bloemenveiling
4.9 Andere veilingtypen
4.10 Inzichten
5 Boeketten en ecosystemen
5.1 Keniaanse rozen
5.2 Mode en bloemen
5.3 Ontwrichting
5.4 Bloemen per pakketpost
5.5 Digitaal bedrijfsontwerp
5.6 Platform-ecosytemen
5.7 Directe distributie
5.8 Betalingen en munten
5.9 Herontwerp van het web en eigendom van gegevens
6 Bloeiende algoritmen
6.1 Straatmarkt
6.2 De markt online
6.3 Deep learning
6.4 Algoritmen in transport en distributie
6.5 De veilingmeesters van de bloemen
6.6 Algoritmen voor veilingmeesters
6.7 Het gedrag van de bieders
6.8 Voorspellende ‘flower power’
6.9 Waarde creëren met algoritmen
6.10 Uitdagingen
7 De toekomst is circulair en digitaal
7.1 Samenwerking en afstemming
7.2 De theorie van de informatieruimte
7.3 Circulaire en digitale transformaties
7.4 De transitie van bedrijfsecosystemen
7.5 Drie vragen en antwoorden
7.6 Epiloog
Noten
Literatuur
Index
Bronverantwoording van figuren en tabellen
Dankwoord
Boekreferenties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan