Even het geheugen opfrissen: wat bedoel je ook al weer met Calimeromarketing?
‘De basis van Calimeromarketing of de gedachte erachter is dat mensen zaken doen met mensen. Heel veel kleine ondernemers denken dat mensen zaken willen doen met een bedrijf, maar volgens mij willen mensen zaken doen met de mensen achter dat bedrijf. En als je dan als kleine ondernemer met marketing aan de slag gaat, moet je dus niet je bedrijf promoten, maar jezelf inzetten als boegbeeld.’
Ben jij het levende bewijs van deze ‘filosofie’, als columnist van het gerespecteerde Financieele Dagblad?Geen topman van een groot bedrijf, maar een zzp’er als columnist?
‘Ik denk het wel. Ik heb contact gekregen met de redacteur die daar over ging via Twitter. Hij was op zoek naar een columnist. Ik zat via Twitter in zijn gezichtsveld en hij vroeg of ik een proefcolumn wilde schrijven.’
Social media, Twitter, Facebook heeft voor jou goed dus gewerkt. Door veel zzp’ers wordt daar nog vaak lacherig over gedaan. Geen tijd voor, wat levert het op, enzovoort enzovoort. Is jouw boek een pleidooi om vooral wel met social media aan de slag te gaan?
‘Wat ik met mijn boeken wil, is mensen laten zien dat je als persoon een heel machtig wapen bent op marketinggebied, en hoe je jezelf kunt inzetten. Daar geef ik in mijn boek allerlei voorbeelden van en middelen voor, waaronder dus Twitter, Linkedin, en bloggen. Tegelijkertijd geef ik aan dat je vooral die dingen moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. Er moet niks. Mijn ervaring is overigens wel dat het aantal ondernemers dat heel erg tegen social media is, snel afneemt.’
Heel veel zzp’ers zijn in reorganisatiegolven min of meer verplicht tot zelfstandigheid gedwongen. Is elke zzp’er wel een merk?
‘Je hebt natuurlijk heel veel zzp’ers die ongeveer hetzelfde doen, maar omgekeerd zijn er ook heel veel bedrijven die ongeveer hetzelfde nodig hebben. Als de zzp’er erachter kan komen waar zijn of haar onderscheidende vermogen ligt, dan zijn ook die zzp’ers prima in staat klanten te vinden. Veel kleine ondernemers kopiëren het marketinggedrag van grote bedrijven. Dat is jammer. Grote bedrijven hebben de massa en willen meer van de massa. Dan ben je aangewezen op dure massamedia. Kleine ondernemers hebben maar relatief weinig klanten nodig. Als je maar heel weinig klanten nodig hebt, kun je twee strategieën volgen. Of je zet vol in op acquisitie en gaat op zoek naar de spelden in de hooiberg, of je zorgt dat je een vuurtoren wordt, met andere woorden zichtbaar wordt, en dat al die mensen in jouw doelgroep de weg naar jou weten te vinden. Dan kun jij bepalen of je ze echt als klant wilt. Ga bijvoorbeeld les geven of spreek in het openbaar. Als je ergens les gaat geven, denken heel veel mensen dat je ergens verstand van hebt. Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar het is in ieder geval de perceptie van mensen. En marketing draait om perceptie. Free publicity is ook zo’n ding. Benader journalisten of zij jouw verhaal willen vertellen. Voor Calimeromarketing 2.0 zijn mijn marketinginspanningen beperkt gebleven tot twee berichten op Twitter.’
‘Op internet is elk bedrijf even groot. De grootte van het beeldscherm!’ Leg uit.
‘Grote bedrijven hebben op internet heel veel verschillende dingen te vertellen tegen heel veel verschillende mensen. En dat moeten ze allemaal op zo’n piepklein beeldschermpje doen. Als kleine ondernemer heb je weinig dingen te vertellen tegen een kleinere groep mensen en dan is zo’n beeldscherm een enorm mooi groot medium om te vertellen aan mensen wat je echt kunt. Een goede website is de basis voor goede Calimeromarketing.’