Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Reframe - Breng je klant in beeld met perceptiemanagement

Als je wil weten wat onze aandacht trekt en hoe jij de aandacht kan treken dan is Reframe, breng je klanten beeld met perceptiemanagement, iets voor jou.

Marieke Hendrix | 26 juni 2020 | 4-6 minuten leestijd

Hoe komt het toch dat Trump zoveel aandacht krijgt terwijl hij niks te vertellen heeft? En waarom maakt Corona ons toch zo angstig en onzeker? Hoe kan het dat het ene bedrijf moeiteloos nieuwe medewerkers kan vinden en de ander zo hard zijn best moet doen omdat niemand ze kent? Als je wil weten wat onze aandacht trekt en hoe jij de aandacht kan treken dan is Reframe, breng je klanten beeld met perceptiemanagement, het recept. Marieke Hendrix schreef een boek over hoe je emotie kan inzetten om je bedrijf te leiden.

Managers nemen graag rationeel besluiten. Emoties laten ze liever thuis, dat denken ze tenminste, maar de realiteit is anders. Marieke Hendrix werkte jarenlang als journalist op nieuwsredacties en zag diverse crises van dichtbij ontstaan en escaleren. Een ding wat haar daarbij keer op keer opviel: niet de ratio maar emotie drijft ons gedrag en naarmate de complexiteit toeneemt, neemt emotie het over. In haar boek vertelt ze hoe zij als journalist en marketeer onbewust jou aandacht stuurt door met emotie te leiden. Het boek is een handboek voor perceptiemanagement; hoe je de waarneming van je medewerkers en die van je klanten samen kan sturen.

Er zijn vijf redenen waarom je zou moeten kiezen voor dit boek:

Reden 1: er is geen werkelijkheid alleen maar waarneming. Je organisatie wordt ‘gemaakt’ door de kwaliteit van de ervaringen die je klanten bij jou opbouwen. Weten wat je klanten ‘drijft’ om bij jou te ‘kopen’ is dus essentieel, maar heb je dat ooit gevraagd? Door het vragen kun je emotionele triggers gebruiken als shortcut om aantrekkelijker te worden voor je klanten en als werkgever, want wie wil er niet werken voor een bedrijf waarover wordt gesproken?

Reden 2: de toekomst loopt langs een voorspelbaar pad. We zijn allemaal het resultaat van de invloed van onze ervaringen en onze omgeving, toch denken we dat we daar allemaal los van staan. Niks is minder waar. We hebben allemaal ingesleten patronen en overtuigingen. Bedrijven groeien net zoals mensen op in fases. Vaak lopen ze daarin tegelijk op met de klanten en medewerkers in die fase. Als je kan in- en uitzoomen op hoe dat voor jouw organisatie is, kun je ook bewuster daarin acteren.

Reden 3: je waarneming kan je sturen en zo kun je het perspectief veranderen. Angst of hoop zet je ‘aan’ of ‘uit’ en brengt je samen met anderen die hetzelfde zien. Om te weten wat dat is en daarop te handelen zijn er genoeg tools beschikbaar. Het draait om inzicht in je eigen frame, onderzoeken welk frame jouw klanten hanteren en je betekenis daarop aan te passen. Dan gaat het om verleiden; met bijvoorbeeld schaarste of angst of door fouten in onze beoordeling te gebruiken om de aandacht te leiden.

Reden 4: je kunt zelf regie nemen over je eigen waarneming. Dat klinkt misschien gek, maar wij allemaal hebben last van aannames die onze werkelijkheid vertroebelen. In elke organisatie heb je mensen die het wel helder zien, als je hen helpt het frame in de organisatie bij te laten sturen, wordt verandering veel gemakkelijker. Dat begint met helderheid over wie jullie wel en niet willen zijn, maar ook met erkenning welke emoties bij verandering horen. Die emoties kun je voor je laten werken door ze te gebruiken als brandstof in plaats van ze te zien als weerstand. Jawel weerstand wil namelijk zeggen dat mensen betrokken zijn, niet dat ze lastig doen.

Reden 5: het is allemaal goed te betalen. Een paar jaar geleden had je heel veel geld en mensen nodig om af en toe je eigen frame goed tegen het licht te houden. Techniek en software is nu van ons allemaal, dus waarom zou je niet je eigen publiek opbouwen met je eigen nieuwsvoorziening en zo continu je eigen betekenis herijken met je klanten? Er is namelijk maar 1 recept om je organisatie futureproof te maken en dat is de vraag van je klant centraal stellen in alles wat je doet en daar je processen om heen organiseren. Dat maakt je niet alleen wendbaar, maar geeft je relevantie en betekenis. Het draait niet meer om grootte, het draait om aanpassingsvermogen en dat komt met weten wat je klant wil.

Vijf redenen dus om te leren denken en doen als een professionele beeldvormer. Wat let je nog?

Het boek Reframe, breng je klant in beeld met perceptiemanagement is mijn oproep aan verandermanagers, directies en consultants niet meer om emotie heen te organiseren, maar toe leiden met emotie. Je hoeft geen rare streken uit te halen om aandacht te krijgen, maar je kan aan je toekomstbestendigheid te werken door je daadwerkelijk te onderscheiden van de rest. Ontsluit het potentieel van de organisatie door met een frisse blik naar je eigen waarneming te kijken. Wat de wereld nodig heeft is creativiteit wat dat geeft je samenhang en veerkracht, die boek is daartoe een oproep: zet je verbeeldingskracht in om werkelijkheid en waarneming samen te brengen voor wat je wil zijn.

Om dat te kunnen, moet je mensen raken, want dan pas komen ze in beweging.

Marieke Hendrix is als consultant gespecialiseerd in perceptiemanagement. Ze werkte jarenlang als tv-journalist en videomaker voor de publieke omroep en commerciële opdrachtgevers. Als journalist zag ze crises ontstaan en escaleren waarbij angst en emotie het vaak overnam van de ratio met allerlei schade als gevolg. Ze ontsluit graag potentieel van organisaties door beperkende overtuigingen en aannames zichtbaar en bespreekbaar te maken en nieuw perspectief te brengen. Meer info op mariekehendrix.nl en/of www.sencillo.nu

Over Marieke Hendrix
Marketingexpert en storyteller Marieke Hendrix is gespecialiseerd in perceptiemanagement. Met haar verbeeldingskracht helpt ze bedrijven om hun waarde voor de samenleving te ontdekken en daar betekenis aan te geven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden