De meeste ondernemers zijn onbewust goed. Ze doen hun werk van nature erg goed, zijn betrouwbaar en werken met passie aan hun dienst of product. Ze bezitten een natuurlijke charme en werken op een prettige manier. Je kunt op ze rekenen en ze komen tot mooie resultaten. Je kent vast wel wat onbewust goede ondernemers. Misschien ben je er zelf wel een. Dat is fantastisch, maar er is zo veel meer mogelijk! In mijn boek leer ik je hoe je kunt transformeren van een onbewust goede ondernemer naar een bewust excellente ondernemer en hoe je daardoor groei voor jouw onderneming realiseert.
Het beste uit jezelf én de ander
Een bewust excellente ondernemer is zich bewust van alle kansen die zich dagelijks voordoen en laat weinig aan het toeval over. Deze ondernemer gaat gericht te werk en haalt het beste uit zichzelf en zijn samenwerking met de klant. Hoe de bewust excellente ondernemer dit doet? Met kleine simpele acties. In mijn werk als ondernemerscoach ontdekte ik namelijk dat je het succes van een onderneming in een sneltreinvaart brengt met drie simpele succesversnellers: De weggever, de elevatorpitch en de WOW-ervaring. De bewust excellente ondernemer zet deze succesversterkers op een slimme manier in. Graag licht ik een tipje van de sluier op:
De weggever
Je overtuigt iemand pas écht van jouw toegevoegde waarde wanneer hij of zij je dienst of product kan ervaren. Zorg voor een laagdrempelige kennismaking: de weggever. Verkoop jij aardbeien op de markt? Geef een aardbei aan voorbijgangers en laat ze proeven. Ben jij tuinman? Geef een gratis tuinadvies. Ben jij financieel adviseur? Geef een gratis webinar boordevol waardevolle tips.
De elevatorpitch
Elke ondernemer is bekend met de term ‘elevatorpitch’, de meeste ondernemers hebben er een paraat, maar slechts een handvol ondernemers richt zijn of haar pitch op de juiste persoon. Je vergroot het bereik van je pitch wanneer jij jouw pitch richt op het netwerk van de luisteraar (en dus niet de luisteraar zelf). Vergelijk het effect maar eens: één persoon (de luisteraar) tegenover 250 mensen (het netwerk van de luisteraar). Zorg voor een duidelijk, begrijpelijk en makkelijk verhaal. Onthoud daarbij: hoe specifieker je pitch, hoe gemakkelijker je luisteraar de vertaalslag maakt naar mensen in zijn of haar netwerk.
De WOW-ervaring
Vergroot het succes van je onderneming door bewust te streven naar een klantwaardering van een 9 of 10 (in plaats van een 7 of 8). Dat doe je door de verwachtingen van je klant in beeld te brengen, duidelijk te bepalen wat jij kunt leveren en vervolgens de verwachting van je klant te overtreffen. Dat kan door meer, sneller of extra te leveren. Verras de klant!
In mijn boek duiken we samen in de drie succesversterkers. Waaruit bestaat de succesversterker? Hoe bouw je ‘m op? Wanneer zet je ‘m in? Wat zorgt voor het succes van de succesversterker? En wat versterkt dat succes? Daarnaast laat ik je zien hoe je deze drie succesversterkers samenbrengt tot een mix die van jou een bewust excellente, succesvolle ondernemer maakt. Ga je écht aan de slag met dit boek? Dan levert je dat gegarandeerd meer klanten en minimaal 200% groei op.
Pedro van Helden helpt al meer dan tien jaar ondernemers aan meer klanten. Hij is een veelgevraagd spreker en directeur van Sparreo, dat gegarandeerde groei realiseert voor iedere ondernemer. Hij is de auteur van Onweerstaanbaar ondernemen.