Ondertussen zijn de meeste mensen wel overtuigd van de kracht van diversiteit. Organisaties gaan er aantoonbaar beter van presteren, beslissingen worden kwalitatiever, je wordt een magneet voor talent en zelfs financiële resultaten worden positief beïnvloed.
Toch staan we er in Nederland, als het gaat om vrouwen aan de top, nog steeds niet goed voor. Momenteel is 12,4 procent van de Nederlandse directeuren vrouw. En driekwart van de grootste vijfduizend bedrijven heeft nog geen dertig procent vrouwen in de top en subtop. Dat patroon is ook te zien in de wetenschap, de investeringswereld, de politiek. Wat misschien nog het meest ingewikkeld is: er is een verschil tussen hoe we denken dat we ervoor staan en wat de realiteit is. Veel mensen willen Nederland graag zien als een open, divers land maar de werkelijkheid is anders. Gelukkig zijn steeds meer organisaties zich daarvan bewust en zetten Diversiteit & Inclusie nu actief op de agenda.
Omarming feminiene leiderschapskwaliteiten
In een aantal sectoren, zoals de bankenwereld en de advocatuur, is die ondervertegenwoordiging van vrouwen in de top extreem. In sectoren als de zorg en het onderwijs is er juist een tekort aan mannen. Dat is net zo slecht. Ik geloof in de kracht van diversiteit waarbij je ‘iemand die anders is dan jijzelf’ naast je uitnodigt om een nieuw perspectief in te brengen. Dat kan spannend zijn omdat we nou eenmaal liever en gemakkelijke werken met iemand die op ons lijkt.
Ik pleit niet voor een wereld die bestuurd wordt door vrouwen, maar wel voor meer feminien leiderschap. Dat wil zeggen: met meer aandacht voor eigenschappen die feminien van aard zijn: verbindend, empathisch en menselijk.
Deze vorm van leiderschap is niet voorbehouden aan vrouwen, maar over het algemeen hebben zij er wel gemakkelijker toegang toe. Tegelijkertijd kan het zijn dat vrouwen, waar zij in een masculiene cultuur functioneren, deze kwaliteiten onder het tapijt hebben moeten schuiven om te overleven. Hun uitdaging is hier weer opnieuw mee in contact te komen.
Gelukkig zijn er ook steeds meer mannen die hun feminiene kant omarmen en ontwikkelen en daarmee als inspirerende voorbeelden dienen voor hoe het ook kan.
Maak elke dag WO(MEN)’s day
Werkelijke inclusie gaat om het ervaren van veiligheid om jezelf als mens mee te nemen naar het werk en je uit te spreken ook als je mening verschilt van de ander of de groep waar je deel van uitmaakt. Dat geldt voor vrouwen en mannen. Uit de interviews die ik voor mijn boek Gelijkspel wint deed heb ik geleerd dat vrouwen over het algemeen wat meer moeite hebben om zichtbaarder zijn. Ze hebben de neiging om de credits van hun werk aan hun team te geven, niet aan zichzelf. En ze zijn niet altijd even zelfverzekerd: als vrouwen in een vacature een ervaring zien staan die zij niet in concreto hebben, kan het zijn dat ze niet solliciteren. Mannen reageren sneller in de trant van: ‘ik denk dat ik het wel kan’. Mannen zijn minder bang om hun ambities uit te spreken. Vrouwen vergeten dat nog wel eens, die denken eerder: mijn leidinggevende weet wel dat ik die baan wil. Vrouwen zouden daarin minder bescheiden mogen zijn. Tegelijkertijd zou je vrouwen juist kunnen waarderen om hun kwaliteiten, omdat je elkaar daarin zo mooi aanvult. Mijn motto is dan ook:
Stop fixing the Women, fix the system.
Herken de uniekheid in de ander en maak daar gebruik van, zonder die ander te willen veranderen of hem of haar te laten conformeren.
Ik heb ook veel mannen gesproken die al lang niet meer blij zijn met de ‘haantjes-cultuur’ die er in veel bedrijven heerst en steeds meer behoefte hebben om werkelijk zichzelf te kunnen zijn. In organisaties waar mannen in de meerderheid zijn het vooral zij die kunnen zorgen voor verandering. Het bouwen van een diverse en inclusieve organisatie is iets dat je samen moet doen. Wat dat betreft zou je van elke dag WO(MEN)’s day willen maken.
Want met gelijkspel op de werkvloer wint iedereen!
Deze column is verschenen in aanloop naar internationale vrouwendag van 8 maart 2022. Managementboek zet deze week vrouwelijke auteurs in de schijnwerpers. Ontdek ze op managementboek.nl/v.
Over Leonie van Mierlo
Leonie van Mierlo is innovatiestrateeg, businesscoach en spreker. Ze doet dit op basis van dertig jaar werkervaring bij zowel profit- als non-profitorganisaties en opleidingen NLP en Systemisch Werken. Ze is de auteur van Gelijkspel wint.