Zorg voor verhalen
Met Yalp waren we altijd in beweging. Het was nooit saai. Medewerkers kwamen thuis met verhalen, vaak succesverhalen, maar ook met avonturen die waren mislukt. Ook dat gebeurt en is belangrijk, want juist van fouten leer je veel. Verhalen zijn belangrijk om mensen mee te nemen in je denken. Een goed verhaal bevat een vijftal elementen, het zorgt voor herkenning, het is persoonlijk, het bevat een verrassing, het is bondig en het verhaal vertelt niet alles. Het verhaal in dit boek is gebouwd op deze vijf elementen. Het zal je daarom zeker aanspreken en in beweging brengen.
Zet het gevoel in
Vaak zijn doelen van de ondernemer en haar onderneming standaard, zakelijk en saai, omdat we vooral met ons hoofd bezig zijn. Dat is jammer want juist vanuit het gevoel kan een doel heel krachtig worden. In het boek daag ik je uit om doelen leuker en spannender te maken en ze echt te voelen. Wat doet het met je als je het doel haalt? Word je er echt blij van? Kun je het voelen? Krijg je zin om aan het doel te gaan werken? En hebben medewerkers er ook zin in?
Deel je doelen
Een krachtig middel om het doel nog belangrijker en minder vrijblijvend te maken, is het doel delen met anderen. Zo heb ik bij Yalp ons ondernemingsplan met iedereen in de organisatie gedeeld, maar ook extern met onze klanten en andere stakeholders. Daardoor stond ik als ondernemer niet alleen te trekken aan de kar, maar deden we het samen.
Vier je momenten
Bij Yalp werd veel gejuicht. Jubilea, verjaardagen, binnengehaalde opdrachten, een mooie referentie, een promotie, een award, een nieuwe game, goede verkoopcijfers, noem het maar op: we stonden erbij stil en vierden deze momenten. Soms eenvoudig, maar vaak uitbundig. Het gaf ons een overwinningsgevoel, het gevoel op de goede weg te zijn. Dit heeft een belangrijke rol gespeeld in ons succes. In mijn boek raad ik je dan ook aan om meer te juichen en vertel ik hoe je dat kunt creëren. Succes ervaren is namelijk de meest invloedrijke factor om een goede sfeer te creëren in je onderneming.
Maak het minder stressvol
Wanneer je gespannen bent, zal er stress in de organisatie komen, wat het resultaat en het plezier niet ten goede komt. Zorg voor voldoende ontspannenheid. Daarvoor is vertrouwen nodig. Geloof in een goede afloop, want dan zie je problemen als iets tijdelijks. Iets dat ‘even’ overwonnen moet worden. Iets dat ons aanspoort en uitdaagt om problemen om te zetten in uitdagingen, om die vervolgens om te zetten in concrete acties. In het boek heb ik een hoofdstuk gewijd aan meer kalmte en rust in het ondernemen naast het harde werken, waar je niet aan ontkomt.
Kom in actie, durf het anders te doen
Bij de opbouw van het boek is op een speelse manier de link gelegd met elementen uit het voetbal, waardoor het boek makkelijk wegleest. Maar alleen lezen of weten is niet voldoende. Je moet in actie komen. Iets ermee doen. Durf het anders te doen met veel plezier. Daar probeer ik je met mijn boek toe aan te zetten onder andere door elk hoofdstuk af te sluiten met prikkelende vragen, waarmee je zelf aan de slag kunt.
Over Ben Admiraal
Ben Admiraal (1965) is spreker, coach en trainer. Hij helpt ondernemers om met meer plezier te ondernemen en tegelijkertijd succesvol te zijn. Daarbij gebruikt Ben zijn kennis uit zijn studie Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente en zijn meer dan dertig jaar ervaring in de praktijk.