Je vraagt je misschien af: waarom zou iemand in Afrika investeren? De kranten beschrijven Afrika als het hopeloze, donkere, uitgehongerde, en - af en toe - opkomende continent.
Achtbaan
Waar is dit op gebaseerd? Is het Afrikaanse continent echt net een achtbaan bij De Efteling? Een decennium vallen, hoopvol voor een korte periode, voordat zij ondersteboven keert en weer naar beneden gaat?
Voor mij is Afrika ‘AfriCAN, the 'can do' continent.’ Al meer dan 20 jaar neem ik Amerikaanse, Europese en Midden-Oosterse bedrijven en investeerders mee naar Afrika en creëer ik succesvolle en duurzame groei voor zowel hun bedrijfsresultaten, als de carrières van hun lokale werknemers en de gemeenschappen waarin ze werken.
Lessen
Door de jaren heen heb ik twee dingen geleerd. Ten eerste springen mensen en bedrijven té vaak Afrika in met alleen een product of dienst en geld te besteden. Dit soort mentaliteit en gebrek aan voorbereiding verklaart waarom zoveel bedrijven ofwel helemaal niet van de grond komen, of lanceren maar niet in staat zijn om hun doelen te bereiken.
Ten tweede is dat Afrika een ongelooflijk levendig continent vol diversiteit, natuurlijke hulpbronnen, talent en groeimogelijkheden. Bedrijven moeten er echter eetlust of trek in hebben (‘appetite’ in het Engels), de bandbreedte opbouwen en bereid zijn kapitaal te investeren in sociale, culturele en economische infrastructuur.
Eetlust (Appetite)
Hoe hongerig ben jij naar groei? Heb je trek alleen in een voorgerecht of een volledig 5-gangenmenu? Er zijn maar weinig mensen die overwegen een 5-gangenmenu te bestellen en te laten bezorgen door UberEats! Je gaat naar het restaurant om een volledige beleving van je maaltijd te krijgen.
Het uitbreiden van jouw bedrijf naar nieuwe markten is niet anders - je moet op de grond zijn. De juiste eetlust schuwt de junkfood van verouderde opvattingen en stereotypen en hunkert naar feiten van de realiteit van vandaag en het met eigen ogen willen zien en meemaken.
Bandbreedte (Bandwidth)
Zodra jij weet dat jij de eetlust hebt, begin je de bandbreedte te identificeren die succesvolle bedrijven hun op Afrika gerichte teams geven. Dit houdt in: relaties opbouwen, leren hoe cultuur en geschiedenis het bedrijfsleven beïnvloeden, maar ook het beste type markttoegang en bedrijfsconfiguratie te identificeren. Bandbreedte toont de bereidheid en langetermijninzet van een bedrijf om succesvol en duurzaam zaken te doen in Afrika.
Kapitaal (Capital)
Met de juiste eetlust en bandbreedte neem je betere beslissingen met betrekking tot kapitaal. Zonder de vooruitziende blik van eetlust en bandbreedte wordt jouw kapitaal vaak verkeerd gebruikt, omdat kapitaal veel meer is dan alleen het geld om het bedrijf te runnen. Succesvolle bedrijven investeren in sociaal kapitaal (waarden, training en ontwikkeling), cultureel kapitaal (netwerken en relaties) en economisch kapitaal (infrastructuur, kosten van zakendoen).
ABC’s
Afrika staat klaar voor jouw bedrijf. Er zijn echter geen snelkoppelingen als het gaat om het opzetten en laten groeien van een bedrijf in Afrika. Om in Afrika (en eigenlijk overal ter wereld) een succesvol duurzaam bedrijf op te bouwen, moet je jouw ABC’s kennen: Appetite (eetlust), Bandwidth (bandbreedte), Capital (kapitaal).
De tijd nemen om de ABC’s te begrijpen en ze in die volgorde op hun plaats te zetten, zorgt ervoor dat als je binnen jouw organisatie de eetlust en de bandbreedte voor Afrika heeft, je jouw kapitaal correct toewijst en het gewenste rendement op jouw investering behaalt.
Kom met me mee en maak deel uit van het groeiverhaal van het Afrikaanse continent.
Over Deanne de Vries
Dr. Deanne De Vries is an advisor and keynote speaker to investors and companies doing business in Africa. She has spent much of the past 30 years working, living and travelling across Africa for startups, global non-profits, venture capital firms and international organizations.