Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Taylor Swift - Muzikaal, maatschappelijk en zakelijk fenomeen

Waarom een boek over Taylor Swift? Ik zou me er makkelijk af kunnen maken en zeggen dat ik het uit pure fascinatie heb geschreven. Of omdat er (vreemd genoeg) geen gedegen boek over haar bestaat. Maar dat is niet de werkelijke reden.

Hans van der Loo | 29 maart 2024 | 3-4 minuten leestijd

Een aantal jaren geleden schreef ik een boek over Elon Musk (‘Musk Mania’). Naar aanleiding daarvan is mij vaak gevraagd of er ook een vrouwelijk equivalent van deze hightech ondernemer bestond. Ik had geen idee en stond met mijn mond vol tanden. Totdat ik mij realiseerde dat ik het antwoord in de verkeerde richting zocht. Ik was op zoek naar vrouwelijke voorbeelden van ondernemers met een grenzeloze ambitie en een al even grote eigendunk. Klassieke helden die door muren gaan en die bereid zijn om het bestaande weg te kieperen, zodat de weg vrij wordt gemaakt voor technologische vooruitgang. Zie de vrouw die aan dit profiel voldoet maar eens te vinden…

Onwaarschijnlijke invloed

Het duurde even voordat ik besefte dat klassieke helden niet het alleenrecht hebben. Daarnaast zijn er ook antihelden die aan de weg timmeren. Die richten zich niet op grootse perspectieven, maar juist op het uitpluizen van persoonlijke relaties. Antihelden voelen zich niet superieur, maar gelijkwaardig aan anderen. Ze zijn sociaal en vriendelijk. Maar ook succesvol.

En zo kwam ik uit bij Taylor Swift. Een jonge vrouw (ze is nu 34 jaar oud) die alle records op muzikaal terrein weet te doorbreken. Die als popicoon een onwaarschijnlijke invloed heeft: maar liefst 500 miljoen aanhangers – die zichzelf ‘Swifties’ noemen – gaan voor haar door het vuur. Taylor Swift is naast een muziekster en moneymaker ook een cultuuricoon. Een orakel voor de jongere – en ook steeds vaker oudere – generaties. Ook maatschappelijk en politiek is haar invloed niet langer te negeren. Als ‘Persoon van het Jaar 2023’ wordt er over de hele wereld naar haar opvattingen over vrouwen- en LHBTQ-rechten geluisterd. In eigen land is zij bovendien ook een politieke factor geworden: door haar fans aan te sporen om bij de komende presidentsverkiezingen te gaan stemmen, kan zij van beslissende invloed zijn bij de vraag wie de volgende Amerikaanse president wordt.

Stelselmatig onderschat

Hoe is zij zo ver gekomen? Bij het beantwoorden van deze vraag wordt het spannend. Want Taylor Swift is lange tijd stelselmatig onderschat. Ze werd te gewoon bevonden. Te braaf. Saai. Een kleurloos muurbloempje. Een naïef meisjesmeisje. Een keurig in het gelid lopende sprookjesprinses. Te veel Disney en te weinig rock ‘n’ roll. In mijn boek reken ik af met deze (mannelijke) vooroordelen. Taylor Swift is helemaal niet gewoon. Ze is ongewoon. Buitengewoon. Ze zit vol dubbele bodems, verrassende wendingen en tegenstellingen. Zij gedraagt zich inderdaad als een archetypische antiheld. Ze is idealistisch, vriendelijk en sociaal en gelooft in liefdevolle relaties. Maar ze kent wel degelijk ook een heldhaftige kant: ze weet wat ze wil en beschikt over opmerkelijke creatieve, strategische en uitvoerende vermogens. Ze heeft het lef om steeds weer nieuwe wegen in te slaan. Kortom, ze is de belichaming van de heldhaftige antiheld.

Managementcomponent

Zit er ook een managementcomponent aan het boek? Ja en wel in meerdere opzichten. Allereerst is het een (verkapt) leiderschapsboek waarin we een gezamenlijke reis van de heldhaftige antiheld maken. Daarnaast zoom ik in op de manieren waarop zij erin slaagde om een half miljard fans achter zich te verzamelen en hoe ze van haar concerten van een religieuze dimensie weet te voorzien. In de derde plaats zoom ik in op de wijze waarop zij met een dynamische omgeving wist om te gaan en een imposant zakelijk imperium heeft weten op te bouwen. Kortom, voldoende redenen om dit boek over dit eigentijdse fenomeen te lezen!

Over Hans van der Loo

Hans van der Loo richt zich op zelfmotivatie en psychologische veiligheid in teams. Hij is onderzoeker, facilitator en auteur van meerdere bestsellers, zoals 'Kus de visie wakker, 'Psychologische veiligheid','Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken' en 'Gitig gedoe op de werkplek'. deze laatste is Managementboek van het jaar 2024.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden