Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Het generatie-effect - Hoe alle generaties samen meer bereiken

‘Het generatie-effect’ van Kim Jansen belooft inzicht in de generatieverschillen op de werkvloer. In het boek legt Jansen onder andere uit hoe generatiemanagement je organisatie beter maakt, en hoe dat er dan uitziet. Een preview. 

Kim Jansen | 23 mei 2024 | 3-4 minuten leestijd

Een jaar of tien geleden sprak met een jongere collega over werk tijdens een teamuitje. Door de setting – ’s avonds rond een groot kampvuur – werd het een openhartig gesprek. Hij vertelde mij over zijn dromen en hoe hij zijn werkende leven voor zich zag. Daarbij gebruikte hij termen als ‘mijn hart volgen’, ‘fun’, ‘vrijheid’, ‘impact’, ‘mezelf kunnen zijn’ en een ‘zinvolle bijdrage leveren’. Ik was verbaasd, want niets in zijn formuleringen leek op wat ik zei toen ik zijn leeftijd had. Toch scheelden wij maar zeven jaar.

Hij is een Millennial, ook wel Generatie Y genoemd, en ik behoor tot de Pragmatische generatie. Toen ik de arbeidsmarkt opkwam, strooide ik met termen als ‘carrière maken’, ‘vast contract’, ‘auto van de zaak’, ‘doelen bereiken’ en ‘presteren’. Ik vroeg me af: is hier sprake van een generatieverschil? Dit was het begin van mijn fascinatie voor het onderwerp. Een decennium later ligt er een boek.

Van klanten krijg ik vragen als:

- Hoe manage ik een generationeel divers team?
- Waar gaat Generatie Z op aan?
- Hoe kun je als werkgever aantrekkelijk blijven voor jongeren?- Hoe houd je de oudere garde bij de tijd?
- Hoe zorg je dat de seniors hun ervaring goed overbrengen op de juniors?
- Hoe kun je het wederzijds begrip tussen jong en oud vergroten?

Generatiediverse workforce

Middels trainingen, presentaties en masterclasses help ik organisaties om grip te krijgen op de uitdagingen die komen kijken bij een generatiediverse workforce. Steeds meer voorbeelden, steeds meer casussen, steeds meer best- en worst practices…. dit moet op papier komen! Een praktisch managementboek waarin je inzichten en handvatten krijgt om de generatieverschillen te snappen, te overbruggen en vruchtbaar in te zetten. Generaties hebben effect. En ik wil lezers leren hoe ze een rol kunnen pakken om het effect positief te laten zijn en niet negatief of zelfs contraproductief.

Dino en snotaap

Want helaas is dat laatste nu vaak het geval. Saaie dino vs. verwende snotaap.

‘Oudere generaties zijn kapitalistische geldwolven die hun eigen belang vooropzetten.’

‘Jongere generaties lijden aan het Peter Pan-syndroom. Rechten willen ze, maar plichten vervullen, ho maar. Narcistische nietsnutten.’

Verschillende generaties lopen, op de werkvloer, naar elkaar nou niet bepaald over van liefde. Ik zie en hoor veel onbegrip en ergernissen. De generatiekloof groeit en is pijnlijk voelbaar. We gaan de confrontatie echter uit de weg en spreken de frustraties niet naar elkaar uit. Met als gevolg verzuim, verloop, sociale onveiligheid, onbenut potentieel, eilandjes, geïrriteerde managers, onrustige en gefrustreerde youngsters, verlies van waardevolle medewerkers. In een tijd waarin we ons met steeds meer generaties op de werkvloer bevinden en voor complexe uitdagingen staan is goede samenwerking tussen ‘ervaren en fris’ onontbeerlijk. Hoe blijven we anders als vergrijzende organisaties bij de tijd en relevant? Hoog tijd om elkaar beter te leren kennen en de generatiediversiteit niet als nadeel te zien maar juist als voordeel in te zetten.

Generatiemanagement

De basis voor generatiemanagement is een open mindset. Mensen zijn fundamenteel verschillend, maar hebben gemeen dat ze allemaal iets te bieden en ook iets te leren hebben. Iedereen is ergens goed in en kan jou in potentie iets bijbrengen. Hoe jong of oud iemand ook is. Vroeger was de opvatting dat jong van oud leert. Nu vraagt de complexe wereld erom dat iedereen leerling én leraar is. Dat werkt echter alleen als je er oprecht in gelooft dat ieder ander jou iets te bieden heeft. Als je hiervan uitgaat en je oprecht openstelt voor de ideeën en zienswijzen van anderen, wordt communicatie een eindeloze leerschool. Wees dus oprecht nieuwsgierig. En misschien nog het meest naar jezelf. Door mijn boek Het generatie-effect leer je namelijk niet alleen anderen beter kennen, maar met name jezelf!

Over Kim Jansen

Generatie-expert en sociaalpsycholoog Kim Jansen werkte jarenlang op het snijvlak van hr, trainerschap en onderzoek. Sinds 2014 is ze inspirerend spreker en senior trainer. Met dit boek spoort ze je aan om het beste uit alle generaties te halen voor een future-proof organisatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden