De strekking van het boek is wel hetzelfde gebleven, vertelt schrijver Peter Streefkerk. ‘Het inkoopvak heeft, met uitzondering van Best Value Procurement, niet veel ontwikkelingen gekend de afgelopen jaren. Natuurlijk, ook de digitalisering van inkoop is altijd aan verandering onderhevig, maar verder blijft het vrij stil in inkoopland.’
Waarom heb je ervoor gekozen om een boek voor de ‘Voor Dummies’-reeks te schrijven?
‘In 2005 had ik al het idee om Inkopen voor Dummies te gaan schrijven. Na drie jaar heb ik een e-mail naar de uitgever gestuurd met een toelichting over het idee. Verkopen voor Dummies bestond al wel, maar er was nog geen boek over inkoop in de ‘Voor Dummies’-reeks. De goedkeuring kwam en het boek verkoopt nog steeds. In totaal zijn er nu 2200 exemplaren verkocht.’
Wat heeft je getriggerd om een tweede druk uit te brengen?
‘Een tijdje geleden werden er, voor een interne inkoopopleiding van budgethouders bij een zakenbank, 60 boeken in één keer besteld. Na die bestelling lagen er nog maar 40 boeken op voorraad. Toen ik bij de uitgever zat stelde hij voor om een nieuwe druk uit te brengen. We hebben er toen ook voor gekozen om er een pocketuitgave van te maken. Dat heeft één groot voordeel: de prijs is gehalveerd. Daarnaast kreeg ik de mogelijkheid om de inhoud voor een deel te actualiseren.’
Wat is de doelgroep van het boek?
‘Iedereen buiten de inkoopafdeling van een bedrijf of organisatie die te maken krijgt met het onderwerp inkoop. Inkopers zouden het boek ook kunnen kopen, maar zullen het niet heel snel op hun bureau leggen. Ik ken slechts één inkoper die dit wel doet. Die legt het demonstratief op tafel als hij in gesprek is met zijn budgethouders. Dit zorgt er vaak voor dat de budgethouder zelf ook vraagt om het boek een keer te mogen lezen. Toch kan het boek voor (beginnende) inkopers, dankzij de zeer uitgebreide inhoudsopgave, ook interessant zijn als naslagwerk.’
Waarom leggen inkopers het boek liever niet op hun bureau?
‘Dat komt omdat wij in Nederland de term ‘Dummy’ als iets negatiefs zien. In Amerika, waar de reeks vandaan komt, is het echter een geaccepteerde naam. De doelgroep van ‘Voor Dummies’ zijn mensen die over een bepaald onderwerp alles in één boek willen terugvinden. Het zijn vaak mensen die een brede interesse hebben. De inhoud van de boeken wordt streng gecontroleerd door de uitgever, is makkelijk leesbaar en her en der zit er ook een vleugje humor in. Dat vind ik wel fijn. Inkoop is een vak, maar laten we onszelf niet altijd te serieus nemen.’
Heeft het schrijven van het boek voor jou nog meer deuren geopend?
‘Zeker. Eén voorbeeld is het studieboek ‘Inkoop’. Dezelfde uitgever als ‘Inkopen voor Dummies’ had problemen met het uitgeven van een studieboek over inkoop voor het Hoger Beroeps Onderwijs. Walter Ploos van Amstel, logistiek expert en een van de meelezers van dat studieboek, had in die periode ook de conceptversie van Inkopen voor Dummies gelezen. Hij gaf toen aan dat het boek goed om te bouwen was tot studieboek. We hebben vervolgens 80% van het boek gebruikt voor het studieboek. De grapjes zijn er natuurlijk uitgefilterd, het zijn langere tekstblokken geworden en er zijn praktijkcases en leerdoelstellingen toegevoegd.’
Wordt Inkopen voor Dummies ook als leerboek gebruikt?
‘Toen Inkopen voor Dummies net uit was, werkte ik als docent voor de opleiding Post HBO Inkoop & aanbesteden van Conducto aan de Hogeschool Utrecht. Bestaande boeken waren geschreven op universitair niveau en erg omvangrijk. Toen is ervoor gekozen om Inkopen voor Dummies als ondersteunend leermateriaal te gebruiken. Dat is het eerste jaar gebeurd en het was ontzettend genieten om in de collegezaal al die zwart-gele boeken te zien liggen. Het jaar daarna is het studieboek Inkoop ingezet.’
Over Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is journalist. Het interview dat ze had met Peter Streefkerk verscheen eerder op www.inkopers-cafe.nl