Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Contentmarketing - Van marketeer tot uitgever

In 2016 zagen we dat Contentmarketing een vast onderdeel werd van de communicatieaanpak van veel merken en bedrijven. Dit leidde tot een behoorlijke professionalisering van de sector.

Koen Denolf | 8 december 2016 | 2-4 minuten leestijd

Auteurs Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Michel Libens en Koen Denolf merkten dat veel marketeers nog moeite hebben met veel aspecten in dit voor de meesten vrij nieuwe actiedomein. Een zeer recente studie van het International Content Marketing Forum toont aan wat we mogen verwachten in 2017. Zes voorspellingen en waar het boek ‘Van marketeer tot uitgever’ (VMTU) kan helpen.

1. A budget increase for the rising star in the communications mix

Er wordt gesteld dat nu al 20% van het communicatiebudget naar contentgedreven communicatie gaat, in de VS gaat dat cijfer zelfs tot 28%. Voor 2017 wordt andermaal een verhoging voorspeld. Meer budget zal sowieso nodig zijn voor creatie van (nog) betere content en de actieve promotie daarvan via paid media.

VMTU legt uit hoe je quality content kan creëren en die op slimme manier marketen.

2. Content promotion: undisputed success factor

Er worden bij momenten veel tijd en middelen geïnvesteerd in goede content, jammer als die investering maar matig rendeert doordat te weinig mensen bereikt worden. Marketeers zien in dat hier nog veel potentieel ligt. Het is niet langer voldoende om gevonden te worden, gezien worden is waar meer zal op ingezet worden de komende jaren.

Het mag niet verbazen dat contentdistributie het grootste hoofdstuk is in VMTU.

3. An unbeatable team: content marketing and advertising

Aanvankelijk neergezet als elkaars tegenpool, komen marketeers nu tot de consensus dat - indien juist ingezet - content en advertising elkaar kunnen versterken. Zo krijgen we meer campagnes die gebouwd zijn rond een inhoudelijk verhaal of advertising die ingezet wordt om content op bepaalde momenten een extra boost te geven.

Content advertising en campagnecontent komen aan bod in VMTU.

4. Crystal clear: quality before quantity

Naarmate we meer en meer content krijgen en zelfs in bepaalde sectoren zoals retail, finance en automotive al over content overload kunnen spreken, begint een natuurlijke selectie te ontstaan. Kwaliteit komt bovendrijven en content geschreven met als enig doel Google te misleiden verdwijnt in massa.  Kwaliteit kan bijvoorbeeld liggen in een minder evidente keuze van onderwerp of invalshoek, de diepte of lengte van het stuk, de productiewaarde en zelfs de plaats waar het getoond wordt.

5. The big challenge: organization (content governance)

Contentmarketing was (en is) voor veel bedrijven een experiment, iets dat uitgeprobeerd werd op een zijtraject in de marcom-structuur. Voortschrijdende inzichten zorgen ervoor dat content opschuift naar het centrum van de organisatie om daar alles aan te sturen, niet alleen communicatie, maar ook andere departementen zoals sales en customer care.

In VMTU staat een hoofdstuk hoe je je organisatie moet aanpassen om te werken rond content.

6. The problem child: strategy

Met uitzondering van in de VS, hebben de meeste bedrijven nog geen contentstrategie. Dat kan te maken hebben met de plaats en rol van contentmarketing in de organisatie. Het is in ieder geval een probleem dat dient aangepakt worden de komende jaren.

In VMTU staan alle stappen om een contentstrategie op te maken.

Koen Denolf is auteur, spreker en contentstrateeg bij The Fat Lady, een agentschap waar content en advertising samengebracht worden. Zijn belangrijkste credo is dat alle communicatie een meerwaarde moet hebben. Hij is een van de auteurs van Contentmarketing.

Over Bart Lombaerts

Bart Lombaerts richtte samen met Wouter Temmerman het contentproductiehuis SPYKE op. Als voormalig hoofdredacteur van Media Marketing observeerde hij vanuit een bevoorrechte positie hoe de consument in de relatie met merken en marketeers de macht naar zich toetrok.

Bart leerde ook de kneepjes van PR en communicatie bij Kom op tegen Kanker en is de coauteur van het succesboek 'Media in Beweging', dat grondig inzicht biedt in de werking van de mediasector.

Over Wouter Temmerman
Wouter Temmerman richtte samen met Bart Lombaerts het contentproductiehuis SPYKE op. Tevoren werkte als hoofdredacteur bij Kiosk en als journalist bij Media Marketing alvorens als freelance journalist en blogger aan de slag te gaan. Hij schrijft onder andere voor Trends en voor diverse b2b-magazines, maar zag geleidelijk aan het aandeel bedrijven in zijn klantenportefeuille toenemen. Hij houdt ervan om complexe onderwerpen te ontrafelen en op een heldere manier op papier te zetten. Zijn specialiteiten? Marketing, media en ondernemen.
Over Koen Denolf
Met 25 jaar marcom-ervaring op de teller, specialiseerde Koen Denolf zich in 2015 tot het samenbrengen van content en advertising, met zijn bureau The Fat Lady. Daarvoor verdiende Denolf zijn strepen in marktonderzoek (Bekaert), communicatiestrategie (markee) en content (Het Salon). Zijn belangrijkste credo is dat alle communicatie een meerwaarde moet hebben.
Over Michel Libens
Michel Libens is al zijn hele professionele leven actief op het snijpunt van marketing en uitgeven. Eerst in diverse functies bij Wolters Kluwer, daarna als managing partner en CEO van Propaganda, één van de Belgische marktleidende contentmarketingbureaus. Hij is ook oprichtend voorzitter van Custo, de Belgische federatie van contentmarketingagencies én voorzitter van de STIMA Expert-groep content marketing. Michel is een gedreven '(content marketing) strategy first' believer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf
Contentmarketing

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden