Wie is Patrick Petersen?
Kort is altijd lastig als marketeer met ADHD??. Ik ben auteur en schrijf sinds 2003 over marketing en techniek. Maar ook deelgebieden zoals mobile, content strategie, social media marketing en social business. De laatste jaren ben ik ook meer de diepte in gegaan met engagement en content. Hiervoor heb ik het afgelopen jaar een studie in London afgerond. Dit is dan weer de basis voor nieuwe boeken. Voor de rest blog ik veel, ben heel actief op social media en natuurlijk online marketing projecten.
Handboek Online Marketing staat 1.000 dagen in de top 100 van Managementboek.nl. Wat nu?
Het is zeker een mijlpaal. Ik ben er heel blij mee. Met alle boeken die uitkomen is het toch een prestatie. Het vakgebied gaat zo snel dus je moet scherp blijven. Ik hoop nog wel tot deel 20 door te kunnen gaan.
Wat motiveert je om het Handboek Online Marketing te blijven updaten?
Ik ben in de jaren 90 afgestudeerd op een basistheorie die grondlegger was voor mijn boek. Toen verklaarde iedereen me voor gek dat ik daarop afstudeerde. Er was nog geen theorie. Ik had een enorme bewijsdrang. Het is voor mij geen trucje maar echt een missie. Ik leef, drink en slaap voetbal en online marketing. Ik denk dat we nu eigenlijk pas aan het begin staan van online marketing. We zijn het nu pas massaal aan het ontdekken.
Als je maar één online marketingdiscipline mocht uitvoeren, wat zou dit dan zijn?
Als online marketeer ben je een dirigent. Wil je mooie muziek maken heb je alle muzikanten nodig. Als je zegt haal wat weg of focus op iets dan kun je slechts heel beperkte muziek maken. Het is continu een mix en soms hoor je het ene instrument wat meer en soms het andere. Die mix verandert, maar je blijft alle elementen nodig hebben om mooie muziek te kunnen maken.
Welk project maakt jou het meest trots?
In de jaren 90 mochten wij de internationale site van Trendhopper holding maken. Ik was zelf nog een jonkie en had een team van 10 mensen in dienst. Het merendeel daarvan was ouder dan ik. Dat was een leuke tijd.
Wat doe jij aan time management?
Ik geloof nooit zo in dat goeroe gedoe. Dat je je agenda moet inrichten en je persoonlijkheid moet aanpassen. Als jij gedreven bent en passie hebt dat wil je de tijd er gewoon in stoppen. Dan wil je dingen simpelweg uitgewerkt hebben en ga je er zoveel tijd in stoppen dan nodig is. Als je gedreven bent is 9-17 geen optie.
Wat zijn je verwachtingen voor 2017?
Ik denk dat we massaal stoppen met internet. Nee geintje. Ik denk dat het een nuchter jaar wordt waarin men meer geld zal gaan besteden aan online marketing. Dat betekent dat iedereen moet gaan scoren die in deze branche zit. Ik denk dat er een scheiding zal ontstaan tussen mensen die echt goed bezig zijn en die die maar half bezig zijn. Zij die goed bezig zijn zullen groeien en voor de anderen vrees ik het ergste. Ik verwacht dat het het jaar van de waarheid wordt.
Spreek je liever voor een live publiek of via een webinar?
Webinars zijn populair. Je haalt er goede leads uit. Ik vind het leuk om mensen te zien. Het is leuk om een grap te maken en te zien of het wel of niet aanslaat. Dan maak je een connectie. Je houdt er zelf voldoening aan over. Real life vind ik toch wel het aller leukst.
Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?
Die is leuk. Daar zou ik voor valentijn met zwarte stift een persoonlijke boodschap op schrijven voor mijn klanten/relaties. Die doe ik in envelop en kan volgens mij nét door de brievenbus. Dat valt op en wordt vaak als eerste opengemaakt. Het is tevens persoonlijk omdat het ook handgeschreven is.
Wat is jouw gouden online marketing tip?
Pfiew. Laat je niet gek maken door alle content die telkens over een nieuwe hype schrijven. Bekijk het allemaal heel nuchter. Vaar een goede koers en zorg dat je cultuur klaar is voor online marketing geweld en de nieuwe consument die steeds meer eist. Net als Feyenoord: ze zijn er nog niet, één zwaluw maakt nog geen zomer.
Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via zijn blog (waar dit interview ook eerder verscheen). Marc de Groot schreef daarnaast boeken over e-commerce en SEA.