Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Inkoop in strategisch perspectief - Herziene editie

Inkoop in strategisch perspectief is een leerboek dat jarenlang leidend is geweest in het hbo en het academisch onderwijs. De nieuwe editie bespreekt de inkoopfunctie op eigentijdse wijze. De focus ligt op inkopen voor organisaties. Een preview.

Arjan van Weele, Jordie van Berkel-Schoonen & Gert Walhof | 7 februari 2017 | 3-4 minuten leestijd

Deze editie richt zich vooral op inkoopprofessionals en studenten van het hoger beroepsonderwijs. Dit boek beoogt inkoop als bedrijfsfunctie krachtig te positioneren binnen organisaties – of het nu gaat om industrie, handel, zorg of overheid. Het biedt houvast aan eenieder die voor het eerst met inkoop te maken heeft. Voor diegenen die met inkoop bekend zijn, geeft het een update over belangrijke ontwikkelingen en concepten.

Inkoop is als functie niet los te zien van de organisatie als geheel. Inkoop heeft eenvoudigweg gezegd betrekking op alle activiteiten die door derden op basis van een contract worden uitgevoerd. Het domein van inkoop omvat dus alle relaties en verplichtingen die een organisatie aangaat met leveranciers en dienstverleners. Hiermee levert inkoop een grote bijdrage aan het organisatieresultaat. Groter dan menig andere afdeling. De focus van inkoop is gericht op het begrijpen van wat een organisatie nodig heeft (kwaliteit) en het bieden van ondersteuning bij het vinden van de beste leverancier. En dat zodanig dat alles op tijd en zonder klachten wordt geleverd. Inkoop heeft ook een belangrijke taak in het voorkomen en terugdringen van verspillingen: waar wordt in de relatie met leveranciers inefficiënt gewerkt en waar kunnen we efficiency en de aansturing verbeteren? Dit vanuit de Japanse gedachte dat als een bedrijf focust op verbetering van de kwaliteit, dat altijd leidt tot lagere kosten. Ook de rol van inkoop bij het creëren van waarde wordt steeds belangrijker. Hoe kan inkoop bijdragen aan het ontwikkelen van het businessmodel en klantwaarde en maatschappelijke waarde vergroten?

Een goede inkoopafdeling kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen. Dit doet zij door helder en open te communiceren en goed te luisteren naar wat nodig is. Door haar professie en toegevoegde waarde verleidt zij de organisatie om samen te werken en vertaalt dit naar passende product- en leveranciersoplossingen. Een professionele inkoopafdeling beschikt over het vermogen aanjager te zijn van duurzaamheid en innovatie en beschikt ook over de daadkracht dit te realiseren.

Goed inkopen is niet eenvoudig. Zeker niet in grotere organisaties. Dat komt omdat veel managers en medewerkers het erg leuk vinden, zelf in te kopen. En dan bij voorkeur zonder lastige inkopers! Dit resulteert niet zelden in een overvloed aan producten en leveranciers en een overvloed aan administratief werk. Immers: alle leveranciers moeten worden betaald. Facturen en leveringen moeten worden gecontroleerd, voordat de leverancier wordt betaald. Een middelgrote organisatie koopt vaak duizenden producten en diensten in, beschikt over honderden leveranciers, met daaruit voortvloeiend de afwikkeling van tienduizenden documenten. De transactiekosten in een organisatie waar managers zelf inkopen, zijn erg hoog. De inkoopprijzen zijn dat ook. Professioneel inkopen richt zich op het standaardiseren van producten en diensten, en het terugbrengen van het aantal leveranciers waarmee heldere contracten worden afgesloten. Inkoopprofessionals moeten ook zorgen voor goede procedures en handige werkwijzen voor het bestellen van artikelen door de organisatie en het betalen van leveranciers.

Inkoop in strategisch perspectief is geschreven vanuit een strategisch perspectief. Wij nemen de lezer staps­gewijs mee door de thema’s die relevant zijn voor een professionele inkoopfunctie binnen organisaties. Wij schetsen theoretisch kaders, waarbij we met name inzoomen op ‘waarom’- en ‘wat’-vragen. De ‘waarom’-vragen vergroten uw inzicht in de thematiek en ondersteunen u. Waarom is dit thema belangrijk? Waar zult u naar onze verwachting tegenaan lopen? Op welke wijze kunt u daarop reageren?

De ‘wat’-vragen vergroten uw kennis. Waar gaat dit thema precies over? Welke modellen horen daarbij? En wat is de impact als u deze modellen toepast? Wij werken hierbij veel met voorbeelden vanuit de praktijk.

 

Arjan van Weele, Jordie van Berkel-Schoonen & Gert Walhof zijn de auteurs van Inkoop in strategisch perspectief.

Over Arjan van Weele

Prof.Dr. Arjan van Weele bekleedt in deeltijd de NEVI leerstoel Inkoopmanagement aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is een ervaren docent en onderzoeker en als bestuursadviseur actief bij vele grote internationale ondernemingen op het gebied van inkoop-, leveranciers- en contractmanagement.

Over Jordie van Berkel-Schoonen
Drs. Jordie van Berkel-Schoonen is oprichter en eigenaar van F-Fort B.V., een organisatie die transitiemanagement vanuit inkoop en facilitair management levert. Na een HBO-Facilitair Management en de KMA-Logistiek voltooide ze haar MSc Supply Chain Management met als specialisme Europees aanbesteden. Ze is inmiddels ruim 20 jaar actief in het werkveld, onder andere als interim-CPO bij Maas International en als inkoopmanager bij Essent/RWE. Momenteel is ze verantwoordelijk voor het professionaliseren van de inkoop bij gemeente Helmond. Voor haar werk zijn diverse vakprijzen toegekend, waaronder Dutch Sourcing Award Innovatie en de Dutch Sourcing Award Jubilieumprijs (overall-beste sourcing solution in Nederland in de periode 2007-2012). Ze is een veelgevraagd spreker en dagvoorzitter.
Over Gert Walhof
Gert Walhof MBA is zelfstandig inkoopadviseur en sinds 2008 Lector Inkoopmanagement aan de Hanzehogeschool Groningen. Hij is kennispartner binnen het netwerk van E-proQure. Als Lector ontwikkelt hij samen met de leden van de kenniskring praktijkgerichte onderzoekprojecten, die samen met studenten worden uitgevoerd. En hij is betrokken bij het ontwikkelen van het inkooponderwijs. Hij heeft zowel vakblad als wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. Als zelfstandig adviseur heeft hij zowel bedrijven als publieke organisaties mogen ondersteunen bij het vinden van oplossingen voor inkoopvraagstukken. Daarbij kan hij de ervaring die hij als productmanager, senior inkoper en directeur/bestuurder heeft opgedaan bij profit en non-profit organisaties, goed gebruiken. Gert is nieuwsgierig, coöperatief en wil denken en doen. Want plannen maken moet, maar alleen plannen uitvoeren leidt tot resultaten. Hij is T-shaped: een integrale kijk op een organisatie en haar stakeholders, specialist op het gebied van inkoop-, supply management, samenwerkingsvraagstukken en e-Procurement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Arjan van Weele, Jordie van Berkel-Schoonen, Gert Walhof
Inkoop in strategisch perspectief
Jordie van Berkel-Schoonen, Gert Walhof, Arjan van Weele
Inkoop in strategisch perspectief studenteneditie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden