Was het de Brit Tim Berners-Lee die ons begin jaren negentig vanuit CERN het World Wide Web bracht, het waren ook de Britten die ons al eerder E-commerce schonken. Een Britse consultant bracht ons eind jaren zeventig - uit naam van wijlen Michael Aldrich - het eerste ‘videotex’ informatiesysteem. Een computer verbonden aan een telefoonlijn werd naast een televisie gezet en zo ontstond het eerste ‘teleshoppen’ met onder andere de verkoop van vakanties door aanbieder Thomson. Ook supermarkt Tesco pakte het idee op en Fransen kwamen in de jaren tachtig met hun Minitel. E-commerce is niet iets van het heden.
Michael Dell als E-inspirator
Lange tijd hebben wij E-commerce als het directe, elektronische verkopen van Michael Dells laptops gezien. Dell begon in de jaren tachtig met deze manier van zakendoen. Hij was – ook voor de latere internetgeneratie – het boegbeeld van het wegsnijden van de middleman, maar vooral een inspirator op gebied van directe elektronische verkoop.
Waardecreatie, snelle directe kanalen en het gevecht om de marge, zijn ook anno NU bepalend voor doordachte E-commerce. Toen het www de massa wist te verwelkomen, was het Books.com in 1992 en even later zelfs Pizza Hut, die de eerste digitale E-commerce verkopen deden. Amazon (1995) was er nog niet, Elon Musks PayPal kwam pas in 1998 en het Nederlandse iDEAL pas in 2005. De internetbubbel zat rondom het jaar 2000 het snelle doorbreken van E-commerce gigantisch in de weg.
Terugkijkend is het niet echt snel gegaan met de doorontwikkeling van het wereldwijde digitale commerce en elektronisch zakendoen. Wat was eigenlijk lange tijd de meerwaarde van een beperkt digitaal aanbod, trage zending en het vaak lastige elektronisch betalen? E-commerce is van het oude ‘dozen schuiven op afstand ‘ verworden tot een steekspel van brede waardecreatie in een moderne, hybride waardeketen aangetrokken door een vernieuwend businessmodel.
Waardecreatie 2020 en transformatie door E-commerce
Het Handboek E-commerce introduceert het ambitieuze Waardecreatie 2020-model als antwoord op het sterk verouderde waardeketenmodel van Michael Porter uit 1985. Met het model is direct de denkfout aangesneden waarin wij denken met E-commerce bezig te zijn als wij de oude taken en processen uit een sterke verouderde waardeketen digitaal gaan aanbieden. Neen, de uiteindelijke E-business wordt tegenwoordig als transformatie van essentiële bedrijfsprocessen via internettechnologieën gezien. De term E-business is trouwens een handelsmerk van het Amerikaanse IBM. E-commerce is geen trucje meer, maar staat garant voor de totale transformatie van het businessmodel naar een digitale marktplaats voorzien van een diversiteit in waardecreatie en dito onderscheidend vermogen. De processen en het onderscheidend vermogen staan op deze manier continu onder druk. Mobile marketing en de mixed reality zijn daarbij de E-commerce disruptors, ook in Nederland en België. Machine en deep learning fietst nog even de kunstmatige intelligentie door de processen heen.
Het handboek leert handelen in een nieuwe wereld
Het Handboek E-commerce biedt uitkomst en leert handelen als een toekomstbestendig E-business, die het crosschannel gedrag van de internationaal georiënteerde consument als een beheersbare klantreis in kaart brengt. Ook de conversie-optimalisatie op de webshop, app, portal of het platform zorgen continu voor nieuwe inzichten om nog succesvoller te worden. De 20 P’s brengen de toekomstbestendige ondernemer, manager en professional richting een werkende E-commerce MarketingMix en de gedeelde inzichten van de meest succesvolle Nederlandse en Belgische E-commerce experts, zorgen voor crossmediale E-inspiratie, op weg de naar de Onderneming 2020. Het dikke, crossmediale Handboek E-commerce helpt de ondernemer, moderne manager en student een winnend E-commerce Strategie Plan (EcSP) te construeren aan de hand van praktische voorbeelden, modellen en heldere stappen.
Patrick Petersen RDM MA MSc is senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Over Patrick Petersen
Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.