Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Corporate Rebels

Het jeukt en het kriebelt. De boodschap van Joost Minnaar en Pim de Morree in Corporate Rebels. Wat zij opschrijven, is niet nieuw, en ook niet innovatief. En toch lijkt het nodig om ‘de boodschap’, in een modern jasje weliswaar, weer op te schrijven en uit te gaan dragen.

Bertrand Weegenaar | 27 mei 2020 | 2-3 minuten leestijd

De auteurs brengen ‘de boodschap’ als een opstandige jongensdroom: schrijf je droom op een bierviltje in de Spaanse zon, geef je baan op, en reis de wijde wereld in. Zalig wakker worden in een camper op het strand van Ventura in Californië op zoek naar de geheimen van outdoor-merk Patagonia.

De kritiek die Joost en Pim in dit boek neerleggen - niet-inspirerende werkomgevingen, stroperige processen, trage besluitvorming, slecht functionerende managers enzovoort enzovoort - is al vaak beschreven. Naast de klachten zijn ook voorbeelden van inspirerende oplossingen en daadkrachtige visionairs al decennia bekend. Waarom lukt het dan niet? Op deze vraag geven Joost en Pim niet echt een antwoord. Medewerkers, managers en eigenaren komen vaak pas in actie als ze met de rug tegen de muur staan.

Dus gingen de auteurs van Corporate Rebels gingen op ontdekkingsreis en beschrijven in acht thema’s hun ontdekkingen. Deze reis bracht ze over de hele aardbol, van kleine coöperaties in Spanje tot grote conglomeraten in China en Zuid-Amerika. Overal troffen ze andere leiderschapsstijlen aan, innovatieve bedrijfsinrichtingen, maar vooral gelukkige medewerkers in hun kracht. Vaak kwamen deze bedrijven uit een diep dal, of constateerden de nieuwe eigenaren/managers wat er allemaal mis was.

Sommige bedrijven, vaak in de IT, gingen gewoon experimenteren omdat de oprichters ook niet beter wisten. Personeel kan zich vrij voelen hun mening te geven, hun werk goed en naar eigen inzicht in te richten. Verantwoordelijkheid te voelen en te nemen. Direct en indirect dragen ze daarmee bij aan de kwaliteit van het product, de winst, het werk, en hun eigen ontwikkeling.

Is Corporate Rebels geen overbodig boek? Je kunt namelijk ook Semco-stijl lezen, Buurtzorg: menselijkheid boven bureaucratie erbij halen, Gooi het roer om! toepassen, en/of De buitenbeentjeseconomie naar binnen halen. Behalve dat Corporate Rebels lekker avontuurlijk met schwung is geschreven en opgemaakt, is het zeker actie gericht. Na ruim vier jaar rondtrekken, reflecteren en schrijven hebben de auteurs er ook een bedrijfsmodel omheen gebouwd. Ze geven lezingen, krijgen opdrachten uit hun community en gaan natuurlijk als werkgevers van hun netwerkorganisatie het inspirerende voorbeeld geven. Of dit allemaal op dit bierviltje stond dat op het terras in Barcelona de aanleiding voor deze reis was, weten we helaas niet.

Actief en rebels meedoen: https://corporate-rebels.com/

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden