OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 576 van 19.530 resultaten
recensie
Strategisch management
9 juli 2015
Redactie Customer Talk
Stilstand is achteruitgang. Sommige tegelwijsheden verliezen in de loop der jaren niets aan kracht. De succesvolle producent van typemachines uit de vorige eeuw zien we enkel nog terug in het museum. En de fotograaf die leeft van het ontwikkelen van analoge fotorolletjes is al geruime tijd met pensioen. Innoveren is voor een gezonde bedrijfsvoering geen vraag maar een verplichting. Maar veel innovaties zijn bij het op de markt brengen al kansloos. In zijn boek ‘De klant in de driver's seat’ duidt Sjors van Leeuwen hoe innovaties succesvol gelanceerd kunnen worden door de klant bij het innovatieproces te betrekken.
recensie
Inkoop en logistiek
9 juli 2015
Peter Streefkerk
3-4 minuten leestijd
Inkoop en Logistiek waren in een niet zo heel ver verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al was het maar door het tijdschrift met dezelfde naam. Voor inkoopmanagers en inkopers werd dat tijdschrift later opgevolgd door het vakblad DEAL!, voor de logistiek managers en logistiek medewerkers door verschillende andere tijdschriften.
recensie
Algemeen management
9 juli 2015
Hans van der Loo
7-9 minuten leestijd
Voor velen in Silicon Valley geldt Elon Musk als eigentijdse belichaming en uitvergroting van de American Dream: een creatief genie dat gemaakt is om grenzen te doorbreken. Een man die het onmogelijke weet te bedenken. Een rulebreaker en changemaker. Een visionair wonderkind, dat in no time verschillende bedrijfstakken naar zijn hand heeft gezet. Een man die in alles laat zien wat het is om to the max te gaan.
preview
Non-profit
9 juli 2015
Jan van Ginkel
3-4 minuten leestijd
Werken aan de wakkere stad is een van de weinige titels die ingaan op de problematiek rond de drie decentralisaties, die momenteel speelt op gemeenteniveau. Wat heeft het boek te bieden? De auteurs gaan in deze preview in op deze vraag.
interview
Strategisch management
9 juli 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De stoet van managementgoeroes is oneindig lang. Beginnend met Taylor, Chandler en Ansoff, en vervolgens Porter, Peters, Covey, Hamel, Collins en vul verder zelf maar in. Hun adviezen over strategievorming hebben in dit tijdperk van de flexibele, circulaire economie vrijwel geen waarde meer, schrijft Hans Veldman in Het einde van strategie. Maar what’s next?
interview
Strategisch management
8 juli 2015
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Het lijkt een paradox: een auteur die enerzijds het einde van strategie aankondigt en tegelijkertijd zijn handboek Strategie en Management aan een herziene herdruk onderwerpt. Navraag leert echter dat beide boeken in elkaars verlengde liggen, dat de nieuwste loot in feite een logisch vervolg is op het wat oudere handboek. In elk geval een goede reden om auteur Hans Veldman even ambigu aan de tand te voelen. Vandaag Strategie en Management, morgen Het einde van strategie.
interview
Juridisch
8 juli 2015
Lex van Almelo
5-8 minuten leestijd
Een wetsartikel met beknopte uitleg over de toepassing in de praktijk - het is een geniaal concept, dat werd gegapt van een Duitse uitgever en in de loop van 25 jaar navolging heeft gevonden bij veel wetboeken. ‘We hadden nooit gedacht dat het een reeks zou worden,’ zegt hoofdredacteur Carel Stolker over Tekst & Commentaar Burgerlijk Wetboek.
column
Economie
8 juli 2015
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Wie de lachers op zijn hand wil hebben, moet met bermtoeristen op de proppen komen. Bermtoeristen zijn mensen die zich begin jaren zestig op klapstoelen naast hun auto langs de kant van de weg installeerden en vanuit de berm naar andere, voorbij tuffende auto’s keken.
preview
Organisatiekunde
8 juli 2015
Theo Janssen
3-4 minuten leestijd
‘Enterprise Engineering geeft een unieke kijk in de organisatie en biedt de instrumenten om deze te perfectioneren.’ Zo staat te lezen op het omslag van Theo Janssens Werken aan samenwerking. In deze preview geeft Janssen het begrip handen en voeten, en vertelt hij over de voordelen ervan.
nieuws
Algemeen management
8 juli 2015
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
In 2010 verscheen van de hand van auteur William Powers een filosofisch boek over de smartphone en ons menselijk gedrag met de ondertitel ‘A practical philosophy for building a good life in the digital age’.
recensie
Coaching en trainen
7 juli 2015
Marthe van der Molen
Als adviseur werk ik regelmatig met groepen en ben ik altijd op zoek naar nieuwe werkvormen of manieren om mensen in organisaties met elkaar te laten samenwerken of bijvoorbeeld inzichten op te laten doen over eigen gedrag of groepsdynamica. Ik had hierbij behoefte aan nieuwe inspiratie en was in het bijzonder geïnteresseerd naar werkvormen waar echte fysieke beweging een rol speelt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 juli 2015
Jont Groenendaal
2-3 minuten leestijd
In ‘Zes denkhoeden’ beschrijft Edward de Bono een denkmethode om (alleen of in een groep) sneller tot een duidelijke oplossing te komen. Zijn techniek houdt grofweg in dat vanuit zes verschillende invalshoeken (die corresponderen met zes kleuren hoeden) naar een probleem gekeken wordt. Omdat ik het lastig vind te bedenken wat ik precies over dit boek wil vertellen, ga ik de methode gaandeweg het schrijven toepassen. Ervaren is begrijpen!
achtergrond
Strategisch management
7 juli 2015
Sjors van Leeuwen
9-13 minuten leestijd
Michael Porter is een van de belangrijkste en bekendste managementdenkers op het gebied van strategie en concurrentie. Wie kent niet het vijfkrachtenmodel, de waardeketenanalyse of de focus-, lage kosten- en differentiatiestrategie? Zijn belangrijkste strategielessen heb ik ter lering ende vermaeck op een rij gezet.
recensie
Strategisch management
7 juli 2015
Sjors van Leeuwen
De financiële sector ligt al jaren onder vuur. Tal van schandalen leidden tot een wereldwijde financiële en economische crisis. Het roer moet om. We moeten terug naar een situatie waarin maatschappelijk verantwoord bankieren en verzekeren de norm is. Het boek ‘Briljante businessmodellen in finance’ komt dan ook op een goed moment.
recensie
Verandermanagement
7 juli 2015
Robert Paul Schwippert
‘Spannend veranderen’ gaat over paradoxen. Omdat het essentieel is bij verandering geen ‘of-of’ keuze te maken maar een ‘en-en’. Omdat eenzijdigheid gevaarlijk is. En we complexe vraagstukken niet meer met een lineaire aanpak kunnen oplossen. Maar wat vraagt dit paradoxale denken van ons? Wat betekent dit voor de kleurentheorie? En hoe hanteren we dit paradoxale denken in ons beroep als adviseur? Léon de Caluwé en vakgenoten werpen licht op deze zaak. Spannend…!
nieuws
Algemeen management
7 juli 2015
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Het kan u de afgelopen dagen niet zijn ontgaan: de zomervakantie komt eraan. Voor mij nog een paar weken. U bent misschien uw bureau al langzaam aan het pakken, mailboxen aan het opruimen. De gebruikelijke dingen. Redacteuren kijken naar de stapels boeken op hun bureau of, het wordt zomaar eens wat, op hun e-reader. Hoofdredacteur Pierre Pieterse permitteert zich de luxe van de e-books. Ik ga nog voor het papieren materiaal verdeelt in non-fictie ‘aka’ managementboeken en fictie. Jaarlijks minimaal één grote roman.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
6 juli 2015
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Een succesvolle weg naar Wilskracht – en succes – is het creëren van slimme routines. ‘Ik denk dat het effectiever is routines op te bouwen waardoor je die wilskracht niet hoeft aan te spreken.’ Aldus Roy Baumeister. Wilskracht geldt als de sleutel tot succes – of iemand nu een carrière najaagt als verkoper of manager. Vandaar dat het een van de meest onderzochte concepten is in de psychologie – de teller staat inmiddels op ruim 10.000 publicaties met wilskracht als onderwerp. And counting.
recensie
Marketing
6 juli 2015
Leo Dijkema
Storytelling is meer dan een hype voor tekstschrijvers, bloggers of reclame makers. Storytelling wordt in de Marketingcommunicatie en Veranderkunde gebruikt om mensen mee te nemen in de boeiende wereld van merken, organisaties en veranderingen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?
preview
Financieel management
6 juli 2015
Jan Adriaanse
3-5 minuten leestijd
Denk je weleens: 'Naar buiten toe gaat alles goed met mijn onderneming, maar eigenlijk…'? Kijk kritisch naar je onderneming en schroom niet tijdig om in actie te komen en schoon schip te maken, zeggen Jan Adriaanse en Erik in 't Groen de auteurs van Zwaar weer ondernemen - De overlevingsgids voor ondernemers in Bijzonder Beheer'. In deze preview geven ze alvast 5 lessen weg.
preview
Communicatie en media
3 juli 2015
Chris Kersbergen
2-4 minuten leestijd
De waarde van organisaties wordt tegenwoordig grotendeels bepaald door de ‘living assets’: het merk en de medewerkers. Maar hoe kunnen organisaties de kracht en de talenten van hun mensen nu beter verbinden met hun (merk) ambities? Het nieuwe Merkcultuur beoogt deze, en andere, vragen te beantwoorden. De auteurs lichten in deze preview vast een tipje van de sluier.